Volvos u-sväng: Tar fram elbil med bensinmotor

Ett år sedan Volvo rev upp löftet om att bara tillverka elbilar. Nu utvecklar Volvo en elbil med bensinmotor.
– Vi vill inte tvinga någon till något de inte vill, säger vd Håkan Samuelsson till Wall Street Journal. 

Volvo Cars var säkra på att de bara skulle tillverka elbilar från 2030. Men för ett år sedan rev de upp löftet. Elbilarna sålde inte så bra som de hoppats.
– Vi är pragmatiska och flexibla, samtidigt som vi behåller en branschledande position inom elektrifiering och hållbarhet, sade dåvarande vd Jim Rowan.

Ett år senare är helomvändningen total. Nu håller Volvo på att utveckla en ny bilmodell med förbränningsmotor. Visserligen med laddhybridteknik. Den nya bilmodellen ska tillverkas i Volvos amerikanska fabrik i Ridgeville, South Carolina. Den kommer vara skräddarsydd för amerikanska bilköpare som älskar stora SUV:ar med bensinmotor. Nu förklarar vd Håkan Samuelsson vad som ligger bakom omvändningen.
– Vi vill inte tvinga någon till något de inte vill, så vi kommer att ha fler konventionella bilar och hybrider, säger Håkan Samuelsson i en intervju med Wall Street Journal.

Volvo tar fram en elbil med bensinmotor skräddarsydd för amerikanska bilköpare, enligt vd Håkan Samuelsson.
Volvo XC90 är en storsäljare i USA, men beläggs nu med 15 procents ytterligare tull. Därför planerar Volvo en ny modell skräddarsydd för USA.

Enligt uppgifter till Carup har ingenjörerna i Göteborg satt igång att utveckla den gamla SPA-plattformen som används i Volvo XC90 och XC60 för framtiden. Den togs fram redan för 10 år sedan, men har varit en succé för Volvo. Projektet kallas SPA 1.5.Nu byggs den om för att möjliggöra laddhybrider med längre räckvidd och bättre komfort. Det kan bli en ny större XC90 som är ännu mer komfortabel och rymlig än idag. Enligt en intervju med Håkan Samuelsson i veckan blir det en EREV, en elbil med en bensindriven räckviddsförlängare som laddar batteriet.

– Vi kallar den andra generationens hybrid. Den beter sig som en elbil, med väldigt snabb acceleration, men den har en inbyggd laddare för att förlänga räckvidden. Det är mer en elbil med en reservmotor, sade Håkan Samuelsson vid ett rundabordssamtal när han besökte den amerikanska fabriken i South Carolina, enligt Inside EV:s. 

Volvos systermärke Zeekr har redan släppt en bil i Kina som har en förbränningsmotor som både kan ladda batteriet och driva bilen. Kinesisk teknik kommer dock förbjudas i USA, så det mesta talar för att Volvo utvecklar en egen modell för att börja tillverka i sin amerikanska fabrik i Ridgeville i South Carolina.

I Kina har Volvos systermärke Zeekr redan släppt en sådan bil. Det är den plattformen du ser på stora bilden längst upp. Nya 5,2 meter långa SUV:en Zeekr 9X har en bensinmotor som kan användas både för att driva bilen och ladda batteriet. Den har 1400 hästkrafter och en elektrisk räckvidd på 38 mil. Används bensinmotorn blir den totala räckvidden utan att ladda över 100 mil.

En liknande modell skulle kunna få Volvo att växa kraftigt i USA. Idag säljer de 125 000 bilar i USA. Därför skräddarsys bilen efter amerikanska familjer. 
– Planeringen kommer att vara mycket centrerad kring Amerika eftersom det här måste vara riktigt lämpligt för Amerika och de stora familjer man har i landet, säger Håkan Samuelsson.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt