Vinterdäcken som vinner nya testerna

När vinterns första snö och is kommer avgör rätt däck allt. Men vilka vinterdäck klarar verkligen halt väglag och vilka är en trafikrisk? Här är de bästa dubbade och dubbfria vinterdäcken.

Årets stora vinterdäckstester från Aftonbladet, tyska ADAC, Teknikens Värld och Vi Bilägare är här och skillnaderna är större än många tror. Under kontrollerade förhållanden har däck pressats till gränsen på is, snö, våt och torr asfalt för att avslöja vilka som verkligen håller måttet när vintern slår till. Men här har både dubbdäck och dubbfria vinterdäck testats.

Även om testerna mäter ungefär samma saker, så skiljer de sig lite åt. Och det intressanta är att den stora vinnaren inte alltid är den som sticker ut mest vid första anblick. Vissa däck imponerar på is men har svagheter på våt asfalt medan andra känns stabila på snö men bromsar längre på is. Små skillnader i mönster, gummiblandning och konstruktion kan göra stor skillnad för hur däcket upplevs i verklig vintertrafik. Det är just de här skillnaderna som avgör vilka däck som verkligen tar storslam och vilka man helst vill undvika.

Aftonbladet har testat både dubb- och dubbfria vinterdäck medan tyska ADAC bara testat dubbfria.

Bästa dubbdäcket enligt Aftonbladet

Bland dubbdäcken som Aftonbladet testat är Nokian Hakkapeliitta 10 klar etta. Det får 8,2 poäng och 4 av 5 plus i betyg.
– Hakka 10 är utmärkt på is, lättkört och förutsägbart i alla situationer, skriver Aftonbladet.

Däcket bromsar effektivt och styr exakt utan att bli nervöst. På snö är det också mycket lättkört. Svagheten är greppet på våt asfalt där styrningen kan kännas något oprecis. Bullret är medel, rullmotståndet lågt och det är stabilt även på spåriga vägar.

Aftonbladets bästa dubbdäck och dubbfria vinterdäck.

Bästa dubbfria däcket enligt Aftonbladet

I klassen för odubbade vinterdäck vinner Continental VikingContact 8 med 7,9 poäng och 4 av 5 plus.
– Continentals odubbade nordiska vinterdäck är testets allra bästa däck på snö med utmärkt grepp och stabil säker körning, skriver Aftonbladet i sitt vinterdäcktest.

Det beskrivs som testets bästa på snö med stabil och säker körning. Däcket får beröm för att vara tyst, lättrullat och stabilt på spårig väg. Men Aftonbladet skriver också att det är “svårt att bortse från långa bromssträckor på is”.

Bästa dubbfria däcket enligt ADAC

Hos ADAC som bara testat dubbfria däck tar Goodyear UltraGrip Performance 3 hem segern med slutbetyget 2,0.
– På torr väg ger UltraGrip Performance 3 fortfarande ett bra grepp vid styrning. Vid plötsliga undanmanövrar uppvisar däcket ett stabilt beteende och återgår snabbt till körspåret.

Det imponerar med korta bromssträckor både på torr och våt väg och toppresultat vid aquaplaning. Även på snö och is visar det bra grepp och hög säkerhet, samtidigt som miljöprestanda och slitstyrka får höga betyg.

De två bästa dubbfria däcken enligt ADAC:s test.

Nästbästa dubbfria däcket enligt ADAC

Tvåa i ADAC:s test blir Michelin Pilot Alpin 5 med betyget 2,1.
– På torr väg ger däcket ett bra grepp och god återkoppling vid styrning. Testbilen går säkert att manövrera, skriver ADAC.

Det får beröm för sin exakta styrning och korta bromssträckor, särskilt på torrt väglag. På snö och is är det säkert och lättkontrollerat. Men vid kraftigt vått väglag får det något lägre betyg för sidogreppet.

Sämsta dubbfria däcket enligt ADAC

Längst ner på listan hamnar Imperial Snowdragon UHP med bottenbetyget 5,4 vilket klassas som bristfälligt.
– På torr väg och vinterväg är egenskaperna bara medelmåttiga. Bromsning och hantering på snö fungerar knappt tillräckligt, skriver ADAC om det däck som fått sämst betyg.

Imperial Snowdragon UHP får bottenbetyget i ADAC:s test.

Däcket visar stora brister på våt väg med tidig tendens till både under- och överstyrning och lågt grepp. På snö och is är det bara medelmåttigt. Trots att slitstyrka och låg bränsleförbrukning ger en bra miljöpoäng räcker inte det för att rädda helhetsintrycket.

Bästa dubbdäcken enligt Vi Bilägare

Vi Bilägare har granskat åtta dubbdäck i dimensionen 235/60 R18, en storlek som passar populära suvar som Volvo XC60, Audi Q5 och Mercedes GLC. Testvinnare blev Nokian Hakkapeliitta 10 SUV som enligt tidningen har ”det bästa vintergreppet” med kortast bromssträcka och säkrast kurvgrepp på is och hårt packad snö.

På andra plats kommer Goodyear UltraGrip Arctic 2 SUV med totalt 84 av 100 poäng som bjuder på bra bromsförmåga och motstånd mot vattenplaning, men är något svårare att styra exakt i kurvor. Det svagaste däcket i Vi Bilägares test är budgetalternativet Goodride IceMaster Spike Z-506 som uppvisar stora brister.

Bästa däcken enligt Vi Bilägares däcktest men även Teknikens Värld.

Bästa vinterdäcken enligt Teknikens Värld

Teknikens Värld har testat både dubbat och odubbat i storleken 235/45 R18. Även här är Nokian Hakkapeliitta 10 testets kung på is, tätt följt av Goodyear UltraGrip Ice Arctic 2 som får toppbetyg för bromsprestanda på is och snö.
– Nokian greppar som inget annat däck på is, skriver tidningen och lyfter fram hur det ger föraren större möjligheter att klara plötsliga situationer i extrem halka.

Årets tester visar att premiumdäcken fortfarande är bäst när det gäller grepp på is och snö. Nokian och Goodyear tar hem förstaplatserna hos båda tidningarna, medan de billigare alternativen lockar med pris men kan bli farligt hala när vintern är som mest förrädisk.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt