Sparkad biltopp spår rusning efter bilar med förbränningsmotorer. Många kommer hamstra bensin- och dieselbilar inför förbudet 2035.
– Vi kommer att nå en topp 2033 och 2034 då vi kommer att ha lika hög efterfrågan som någonsin tidigare, säger Holger Klein, avgående vd för ZF.
Förbudet mot förbränningsmotorer kommer att innebära en mycket svår omställning för Europas bilindustri. Det spår Holger Klein, avgående vd för bildelsgiganten ZF Friedrichshafen. Men fram tills förbudet träder i kraft är en rusning efter bensin- och dieselbilar att vänta om vi ska tro direktören som sparkades från ZF mitt under bilmässan IAA i München.
– Fram till 2035 kommer många konsumenter fortfarande att försöka köpa bilar med förbränningsmotorer och vi kommer att nå en topp 2033 och 2034 då vi kommer att ha lika hög efterfrågan som någonsin, säger Klein till Automotive News på bilmässan IAA.

Det är svårt för kommersiella biltillverkare att sluta sälja något som konsumenterna efterfrågar. Men när förbudet träder i kraft kan en kraschlandning vara att vänta.
– Vad kommer då att hända 2035 och 2036? Stagnationen kommer att bli riktigt svår för alla bilföretag eftersom de kommer att stiga och sedan falla. Denna svåra övergång kommer att bli en tuff fas för branschen, säger han.
ZF är redan inne i en svår omställning. De brottas mot ett stort skuldberg och en fallande efterfrågan på många bildelar. De måste nu säga upp ytterligare personal av de 160 000 anställda och omstrukturera verksamheten.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter