Kan en BMW-kombi slå en Koenigsegg Jesko? Ett nytt dragrace avslöjar att acceleration blir ett allt oviktigare argument för hyperbilar.
Koenigsegg Jesko Absolut har satt världsrekord i att köra 0-400-0 km/h och kostar över 50 miljoner kronor. Super-kombin BMW M3 Touring CS kan köpas för 1,5 miljoner. Ett nytt dragrace-test som utförts av Carwow visar att extrema prestanda blir allt mer överkomligt i bilvärlden. Och allt mindre är den viktigaste faktorn för en hyperbil.
De ställde en Koenigsegg Jesko Absolut (banversionen), mot en BMW M3 Touring CS och en Lamborghini Revuelto. BMW:n hade modifierats för att utnyttja alla bilens möjligheter, men var till stora delar i standardutförande. När den lämnade fabriken hade den 550 hästkrafter. Men genom att byta ut turboaggregat, programmera om motorn och byta ut avgasrören har den fått 1000 hästkrafter från sin raka sexa med dubbelturbo. Den trimmade BMW:n har totalt kostat 1,9 miljoner kronor.
Koenigsegg Jesko Attack har en av världens mest kraftulla V8-motorer. När femliters-motorn med dubbla turbo körs på E85 ger den 1600 hästkrafter, körs den på bensin är effekten 1280 hästkrafter. I det här fallet kördes den på bensin. Kraften går ner i backen genom världens snabbaste växellåda, Koenigsegg Lightspeed Transmission. Till skillnad från den fyrhjulsdrivna BMW:n har den bakhjulsdrift.
Lamborghini Revuelto är den italienska tillverkarens nya toppmodell. Den har en V12-motor utan turbo, men får hjälp av tre elmotorer. Två sitter på framaxeln för drivning av framhjulen och en elmotor är monterad på växellådan bakom V12-motorn. Den totala effekten är 1015 hästkrafter, och den driver på alla fyra hjulen.

– Jag vet inte vad som kommer att hända. Man kan aldrig veta med trimmade bilar. Den där BMW:n, det är ett wildcard. Kan prestera, kan gå sönder. Koenigsegg med bakhjulsdrift, allt kommer att handla om dragkraft. Den har mest hästkrafter, men minst drivna hjul. Och så har vi Lamborghini med fyrhjulsdrift och massor av prestanda som ska kunna levereras dag ut och dag in, säger Mat Watson som håller i testet.
I första försöket visar BMW:n direkt hur snabb den är, men det är tjuvstart. När allt startas om missar föraren starten, men lyckas ändå köra om Koenigsegg. I nästa försök får Koenigsegg en bättre start. Men bakhjulsdriften visar sina begränsningar och den fyrhjulsdrivna BMW:n går förbi. I finalen tar BMW en lugn start, men kan ändå passera både Koenigsegg och Lamborghini och tar en klar seger.
– Så vad hände egentligen då? Jo, BMW:n vann. Den klarade den stående kvartsmilen på 9,5 sekunder. Lamborghinin tog det på 9,8 sekunder och Koenigsegg var sist med en tid på 9,9 sekunder, säger Mat Watson.

Det visar sig alltså att en trimmad BMW kan slå Koenigseggs hyperbil och Lamborghinis senaste superbil. Samtidigt som den har baksäte och lastutrymme i kombin. Troligen hade det slutat annorlunda om Koenigsegg körts på miljöbränslet E85 och banan varit bättre för en bakhjulsdriven bil.
Men samtidigt visar testet att ren acceleration blir en allt oviktigare faktor för hyperbilar. Det är inte det köparna betalar för. Billiga kinesiska elbilar och Tesla Plaid kan utmana Koenigsegg på ren och skär acceleration. Ändå står köparna i kö för att köpa den svenska hyperbilen för 50 miljoner och Koenigsegg är slutsålda I åratal framöver.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.