Nya digitala körkortet ger körförbud överallt

Nya EU-lagen innebär indraget körkort i hela unionen. Digitala körkort ger myndigheterna mer koll. 
– Vi ska ha ett digitalt körkort som gäller för hela EU, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

Snart kommer ett indraget körkort att vara indraget i hela EU. Parlamentet är just nu i slutfasen med att ta beslut om det fjärde körkortsdirektivet. Ett av förslagen är ett gemensamt digitalt körkort för alla medlemsländer.
– Med det digitala körkortet kan du köra för fort i Polen och sedan få körkortet indraget i alla EU-länder, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

I dagsläget har alla EU-länder sina egna körkort. Om det blir indraget i hemlandet kan man ändå köra vidare i ett annat. Det vill EU nu få ett slut på. Därför vill man ha digitala körkort. På det sättet får man en central kontroll och det spelar ingen roll var en förseelse sker. Konsekvenserna gäller i hela unionen. 
– Det blir ett körkort för alla länder, men olika utfärdandeland. Körkortet ska vara digitalt och man har det i telefonen tillsammans med andra handlingar, säger hon.

Med de nya körkortsreglerna kan ditt körkort dras in i hela unionen. Med digitalt körkort blir det lätt för myndigheterna att hålla koll. Foto: Polizei press

Digitala körkort knackar på europeernas dörrar. Man laddar ner dem från en app och visar upp vid kontroller. Det förutsätter att folk har sina telefoner laddade. Dessutom får inte glaset vara sprucket. 
– Tanken är att man ska ha en digital plånbok med identitetshandlingar. De ska ligga som en app i telefonen och man ska kunna använda dem lättare än de traditionella handlingarna, säger Ted Snölilja på Transportstyrelsen.

Det fjärde körkortsdirektivet är en rejäl samling med lagar och regler över körkortsbestämmelser för EU. Det har tagit många år att genomföra arbetet. Men snart är man framme vid målet. 
– Planen är att det ska klubbas av utskottet och sedan parlamentet under hösten. Därefter har länderna ett år på sig att skriva föreskrifter och sedan tre för att införa detta, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Frågan om digitala körkort är het. Många bekymrar sig över förändringen. Allra helst äldre oroar sig om de ska klara av att hantera nymodigheten. 
– Allt med EU är segt, vi kan inte förvänta oss att detta börjar gälla förrän 2029, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Hon flaggar för att inget ännu är hugget i sten. Även om det verkar som det fjärde körkortsdirektivet är på väg att klubbas. 
– Sedan ska vi tillägga att inget är klart förrän det är klubbat. Än så länge är det bara ett förslag, men det kan snart vara beslutat, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg. 

I många europeiska länder har man redan infört digitala körkort. Sverige har halkat efter. När EU tar beslut om att införa det fjärde körkortsdirektivet har vi fyra år på oss att genomföra det. Men det kan också gå snabbare, allt beror på regeringen och Transportstyrelsen. 
– När det är klubbat så tror jag att alla länder kommer att få flera år på sig att genomföra detta. Men vilken ambitionsnivå vi kommer att ha i Sverige, det vet jag inte, säger Ted Snölilja.

Då ryker körkortet i olika EU-länder

Sverige: Över 20 km/h för fort på 30-väg, över 30 km/h för fort på väg med hastighetsgräns 40 km/h eller högre
Tyskland: Över 31 km/h för fort i tätort, över 41 km/h för fort utanför tätort
Frankrike: Över 40 km/h för fort
Spanien: Över 60 km/h i tätort, över 80 km/h utanför tätort
Italien: Över 40 km/h för fort
Österrike: Över 40 km/h i tätort, över 50 km/h på motorväg
Danmark: Över 40 km/h för fort i tätort och på landsväg
Norge: Över 26 km/h för fort i 30-zon, över 36 km/h i 50-zon, över 41 km/h på vägar med högre hastighet
Finland: Över 20 km/h för fort i 30-zon, över 30 km/h i 50-zon, över 40 km/h på landsväg och motorväg
Obs! Reglerna varierar beroende på plats, situation och om det är upprepade överträdelser. Oftast handlar det om praxis som avgör om körkortet återkallas vid hastighetsöverträdelser.

Det här innebär den nya EU-regeln om körförbud över gränserna

EU har beslutat att körförbud ska gälla i samtliga medlemsländer, inte bara där överträdelsen skett. Det handlar dock inte om småsaker, utan om allvarliga trafikbrott – som rattfylleri, kraftig fortkörning eller olyckor med dödlig utgång. För att körförbudet ska bli giltigt i hela EU krävs att det är på minst tre månader och att alla överklaganden är avslutade.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt