Mercedes-toppens attack på BMW och Audi

Mercedes toppchef håller inte tillbaka. Nu får Audi och Mercedes en tuff känga.
– Ser ut som om den designades 1995, säger han.

Rivaliteten mellan Tysklands största lyxbilsmärken är lika stark som alltid. Vanligtvis brukar chefer på de tre jättarna mest tala om sina egna storslagna idéer, och undvika att prata om konkurrenterna. Men den här gången blev det raka motsatsen – Mercedes chefsdesigner Gorden Wagener valde att bryta traditionen. Och hans kommentarer? De var skarpa. Raka. Syrliga.

När Top Gear mötte Gorden Wagener på IAA Mobility Show i München fick han en fråga som fanns på många läppar: vad tyckte han egentligen om interiören i Audi Concept C? Hans svar blev inget artigt och diplomatiskt beröm. Nej. Det blev snarare kritik utan filter.
– Den interiören ser ut som om den designades 1995. Den är lite för välbekant och det finns för lite teknik. Jag har alltid sagt att jag är ett stort fan av hyper-analoga saker, men du kan inte ignorera en skärm. 

Audi Concept C. En liten skärm och minimalistisk design.

– När du har en liten skärm skickar du automatiskt budskapet ‘grattis, du sitter i en liten bil’. Jag menar, det här är ett konceptfordon. Och det är en nischbil också, så även om de bygger den så spelar det inte så stor roll. Men som en mainstream-lösning kommer det inte fungera att gå tillbaka till alla knappar.

Audi Concept C – skärmen går att fälla in.

Audi Concept C visar upp en avskalad och modern insida. I centrum finns en liten 10,4-tums skärm som enkelt fälls undan när den inte behövs – en detalj som förstärker känslan av minimalism. Planen är att den elektriska sportbilen ska nå produktion år 2027. Och mycket av det vi ser nu kommer att följa med till slutversionen – runt 90 procent av designen ska bevaras. Resultatet väntas bli en modell som landar någonstans mellan TT och R8.

I dagens produktionsbilar ser det lite annorlunda ut för Audi. Ta Q5 som exempel: den har ett 11,9-tums digitalt instrumentkluster, en 14,5-tums infotainmentskärm och dessutom en extra 10,9-tums skärm för passageraren om man önskar. Men även om det låter imponerande bleknar det i jämförelse med Merecedes GLC EV. Wagener och övriga teamet på Mercedes har satt in en massiv 39,1-tums skärm som sveper över hela instrumentbrädan. Och hos Lucid Gravity Grand Touring hittar man en elegant, svävande 34-tums skärm.

Mercedes Benz GLC har en enorm skärm till skillnad från konkurrenterna.

Inte heller när det kom till nya BMW iX3 valde Gorden Wagener att hålla tillbaka – trots en större skärm. Modellen är en direkt utmanare till Mercedes GLC EV och skärmen sträcker sig hela vägen längs vindrutans nederkant – från vänster till höger A-stolpe. Men Mercedes-chefen lät sig inte imponeras. Hans omdöme var lika syrligt här som om rivalerna från Audi.

– Jag måste säga att jag inte är ett stort fan av det, för det är så långt bort att det är svårt att läsa. Allt ser mindre ut så det blir distraherade, och du behöver en enhet för att använda det eftersom det är för långt bort för att vara tryckkänsligt, så du måste lägga till en pekskärm också, vilket de gjorde. Men det är en ganska konventionell lösning. Och faktiskt en komplicerad lösning, eftersom du har information på olika nivåer. Jag tycker inte det är intuitivt. 

BMW iX3 interiör.

Hans ord må ha varit skarpa, men de speglar bara ett av många perspektiv i en bransch där designfilosofier ofta går åt helt olika håll – och denna gång går de verkligen långt ifrån varandra. Frågan är hur historien fortsätter. Kommer Audis och BMW:s designchefer att ge lika raka svar när någon ber dem kommentera Mercedes senaste idéer?

BMW iX3
Audi Concept C
Mercedes-Benz GLC
Dela med dig av Carup

Senaste nytt