En helt ny Volkswagen har världspremiär idag. Det handlar om monstersäljaren T-Roc som byter skepnad. Utmanar för första gången Toyota med hybridteknik som laddar när du kör och bromsar.
Volkswagen T-Roc är en av biljättens allra mest säljande bilmodeller. Numera är den populärare än Golf. Den första generationen sålde i över två miljoner exemplar, i Sverige finns 26 000 T-Roc. Nu förnyar VW sin viktiga modell från grunden. Och de behåller förbränningsmotorerna.
Nya T-Roc får en modernare design och påminner en del om storebror Tiguan. T-Roc har vuxit hela 12 centimeter på längden. Det har resulterat i ett betydligt rymligare baksäte. Dessutom har bagageutrymmesvolymen ökat med 30 liter till 475 liter vid lastning upp till baksätesryggstödens höjd.
Interiören har blivit mer modern, vilket numera stavas skärmar och färre knappar. Men VW skippar de hatade touchknapparna. Infotainmentskärmen är upp till 33 cm bred.





– Interiören har uppgraderats och imponerar med hög kvalitet, mjuka ytor och innovativ teknik. Till exempel är instrumentpanelen klädd i ett nyutvecklat tyg som tillsammans med ambientebelysningen skapar en loungekänsla, uppger Volkswagen.
Volkswagen satsar nu på att utmana Toyota med samma teknik som japanerna uppfann och placerade i Prius för snart 25 år sedan. För första gången kommer en Volkswagen som fullhybrid. Den har ett batteri som laddas när du bromsar och kör, och sedan hjälper motorn. Nya T-Roc kommer uteslutande att erbjudas med turboladdade bensinhybridmotorer. På den svenska marknaden lanseras först en framhjulsdriven 1,5-liters eTSI mildhybrid (mHEV) med 48 V-system.




T-Roc kommer även med med 4MOTION fyrhjulsdrift – i kombination med en 2,0-liters TSI mildhybrid (mHEV). Mildhybriderna har en 7-växlad dubbelkopplingsväxellåda (DSG). I Sverige kommer nya T-Roc att erbjudas i utrustningsversionerna Life och R-Line.
Den svenska förförsäljningen startar i mitten av september. Först ut är mildhybriden 1,5 eTSI med 150 hk i både Life- och R-Line-utförande. Priser och tekniska data blir officiella i samband med säljstarten. De första bilarna beräknas komma till Sverige i början av 2026.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter