Hur håller en billig Kinakopia på en känd Toyota-motor? Det bestämde sig några amerikaner för att undersöka.
– Jag tror att jag har blivit lurad, säger en av männen.
I dag kan bilköpare köpa de flesta bildelarna från Kina via olika nätbutiker. Vissa företag har till och med börjat sälja billigare kopior av legendariska motorer som slutade tillverkas för många år sedan. Företagen hävdar att motorerna byggs på exakt samma sätt som originalen. Men för att ta reda på om det påståendet verkligen stämmer bestämde sig amerikanerna från Youtubekanalen “Donut” att beställa hem ett exemplar av Toyotas 2JZ-motor som slutade tillverkas för flera år sedan.
Toyotas 2JZ-motor är en rak sexcylindrig motor som av många anses vara en av de bästa som någonsin har tagits fram. Gänget från “Donut” betalade 19 000 kronor för den kinesiska 2JZ-motorn, och så fort de packade upp den insåg de att något var fel.
– Vi förstod snabbt att den var skräp, säger en i gänget.
De plockade isär motorn helt och upptäckte allvarliga fel i cylindrarna, vevaxeln, lagren och ventilerna. Dessutom visade det sig att hela topplocket var tillverkat i ett sämre material, och de hittade rostfläckar där topplockspackningen hade suttit. Som om inte det vore nog fann gänget också en spricka i motorblocket och ett oljetråg fullt av metallrester.
– De mesta ser rätt slitet ut, säger en av männen.
Men vännernas undersökning av den kinesiska Toyota-motorn tog inte slut där. De bestämde sig också för att montera den i en Lexus GS 300 för att se hur den faktiskt fungerade.
– Nu kör vi! Vi har fyllt på med olja och alla andra nödvändiga vätskor, säger en i gänget.
Till mångas förvåning startade motorn utan större problem. Vännerna tog sedan ut bilen på en provtur, och även vid högre varvtal verkade motorn fungera utan bekymmer. Därefter kördes bilen på en rullande landsväg, där testet visade att motorn levererade 146 hästkrafter.
– Den låter bara sämre och sämre, säger en av vännerna.
Gänget bestämde sig för att byta olja och passade samtidigt på att undersöka oljetråget igen. Den här gången upptäckte de ännu mer metallrester än tidigare, vilket är ett tydligt tecken på att motorn snabbt var på väg att gå sönder. De fann också spår av kylarvätska i oljan. Trots det ville de testa hur mycket motorn klarade av att pressas till det yttersta och till deras förvåning stod den emot.
– Herregud, säger en av amerikanerna.
Även om motorn visade sig vara problematisk på flera sätt gick det fortfarande att köra med den. Amerikanerna menar dock att det framför allt berodde på motorns imponerande grunddesign.
– Jag är chockad över hur bra den faktiskt fungerar, säger en i gänget.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.