Körde 220 000 mil med Mercedes – blev inte trodd

Bilen hade rullat så långt att det blev problem när den skulle registreras i Finland. Skattemyndigheten trodde att något var fel på mätarställningen, berättar Ville Räisänen.
– Bilen fick en fordonskatt baserad på 18 600 mil. Trots att den egentligen hade rullat över 200 000.

På en parkeringsplatsen utanför Villes bilfirma i finska Vanda står en Mercedes E-klass som sticker ut. Bilen har rullat hela 220 000 mil och kommer ursprungligen från Tyskland, där den användes som taxi.
– Jag köpte bilen från ett taxibolag som hade runt hundra bilar. Jag köpte bilen från början som reservdelar, eftersom alla dörrar hade bytts. Just den modellen rostar lätt och det är svårt att få tag på reservdelar, säger 36-årige Ville Räisänen till Ilta-Sanomat.

Bilen är en årsmodell 2002 och Räisänen hämtade den från Hamburg 2018. Den hade stått stilla några år innan importen men 2016 var den fortfarande i taxitjänst. När bilen fördes till Finland blev det direkt problem med Skattemyndigheten på grund av mätarställningen.
– De trodde inte på mätarställningen. Bilen fick en fordonskatt baserad på 180 600 kilometer, trots att den egentligen hade rullat över två miljoner, förklarar Räisänen.

Mercedes E-klass är en populär taxi-bil. Inte minst i Tyskland.

Men det är inte den första bilen som rullat sexsiffriga mil som Ville lagt vantarna på. Han har även en annan tysk föredetta taxi-Mercedes med 120 000 mil på mätaren som används av hans fru. Och på det har han en firma specialiserade på begagnade Mercedes – som delar byggnad med en Tesla-återförsäljning.

Och där är han tydlig med sin inställning till elbilar:
– Jag gillar inte elbilar alls. Jag har aldrig kört en och kommer inte att göra det. Om bilen inte låter, intresserar den mig inte. Är bensinen för dyr, då går jag hellre.

Mercedesen med över två miljoner kilometer på mätaren har hållit sig i ovanligt bra skick trots åren och milen. Den är fortfarande i sin ursprungliga taxifärg, som påminner om elfenben och alla funktioner fungerar. Räisänen har återställt taxiskylten och mätare så nära original som möjligt.
– Motorn är original, men vem vet hur många gånger den plockats isär. Vi har bytt kardanaxel, luftkonditionering och spridare. Inget går 220 000 mil utan ordentlig skötsel, säger Räisänen.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt