Ny EU-regel ger många körförbud: ”Motorbyte”

Transportstyrelsen ger grönt ljus för partikelmätning på dieselbilar. Men de vill sänka gränsvärdet för att inte 10 000-tals svenskar ska få körförbud.
– En renovering eller utbyte av motorn på grund av att den blivit sliten kan behövas, varnar Transportstyrelsen.

EU-kommissionen har skickat ut ett förslag till nya besiktningsregler i unionen. En av de mest brännande punkterna handlar om partikelmätning på fordon med förbränningsmotorer. Besiktningsbranschen har länge efterfrågat detta.
– Att bara två promille får underkänt är ett bevis på att regelverket är katastrof. Vi släpper igenom bilar med extrema utsläpp, vilket skadar både hälsan och miljön, säger Tord Fornander, ordförande för Fordonsbesiktningsbranschen.

Nu har Transportstyrelsen skickat in sitt remissvar till regeringen. De ger grönt ljus för partikelmätning på dieselfordon. Däremot sätter de sig på tvären när det gäller gränsvärden. Körförbud på massor av bilar hotar.
– Vi är positiva till en partikelmätning av dieseldrivna fordon. Men det föreslagna gränsvärdet 250.000 partiklar är hämtat från Tysk lagstiftning för EURO 6, vilket antagligen är rimligt, men ska i direktivets förslag tillämpas även för EURO 5. Nederländerna och Belgien har redan gjort partikelmätning av EURO 5 men då med gränsvärdet 1.000.000 partiklar, säger Anders Gunneriusson. 

Transportstyrelsen varnar för att det kan krävas dyra renoveringar och motorbyten om de nya gränsvärdena i besiktningen blir verklighet.
Transportstyrelsen avråder från de hårda gränsvärdena i sitt remissvar om nya besiktningsregler.

Transportstyrelsen oroar sig över konsekvenserna med för höga krav. Resultatet kan bli att mängder med fordon kommer att underkännas och få körförbud. Det kommer att slå hårt mot bilägarna. I sitt remissyttrande varnar de till och med för motorbyten.
– Erfarenhet från de länder som infört kontrollen med partikelantalsmätning visar på en relativt hög andel underkännande på grund av för höga värden, skriver Transportstyrelsen.

Därför anser Transportstyrelsen att kraven måste lättas upp. Med dagens förslag innebär det att nästan alla äldre dieselbilar blir underkända. 
– Kostnaden för reparation kan också bli hög då det i många fall inte räcker med att byta partikelfiltret. En renovering eller utbyte av motorn på grund av att den blivit sliten kan behövas, till exempel på grund av att smörjolja passerar kolvringar och förbränns, skriver Transportstyrelsen.

Besiktningsbranschen tycker däremot att EU-kommissionens gränsvärden är bra.
– Fler dör i förtid av luftföroreningar än i trafikolyckor. Sverige och Transportstyrelsen måste agera, säger Tord Fornander.

I EU-kommissionens förslag finns också en punkt med partikelmätning på bensinbilar. Detta motsätter sig Transportstyrelsen.
– Vi motsätter oss partikelmätning och NOxmätning av bensindrivna bilar. För dessa kontroller finns ingen metod eller gränsvärden ännu, det ska komma i senare delegerade akter, säger Anders Gunneriusson.

Besiktningsbranschen är däremot positiv till de nya gränsvärdena.

Transportstyrelsen pekar på brister när det kommer till partikelmätning för bensinbilar. Enligt myndigheten skyndar EU-kommissionen för snabbt. 
– För dessa kontroller finns ingen metod eller gränsvärden ännu, det ska komma i senare delegerade akter, säger Anders Gunneriusson.

Han förklarar Transportstyrelsens motstånd mot partikelmätning på bensinbilar. 
– Här menar Transportstyrelsen att man inte bara kan säga ok till något som inte ännu är uppfunnet. Transportstyrelsen har inget emot att sådan reglering införs men önskar att det görs genom ordinarie process och inte delegerade akter. Med delegerade akter är det att ge kommissionen mandat att reglera hur som helst utan att fråga vad medlemsstaterna tycker. Vi tror att denna fråga är för viktig för det förfarandet, säger Anders Gunneriusson. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt