När man ser siffrorna på pappret borde det inte finnas någon tvekan. Nya BMW M5 Touring borde vara snabbare än M3 Touring. Men verkligheten berättar en annan historia.
Nya BMW M5 har väckt uppmärksamhet redan vid lansering, främst på grund av sin vikt där Touring-versionen väger nästan 2,5 ton. Den levererar hela 727 hästkrafter men den är ändå tyngre än den rena elbilen i5 -och det märks när bilen testas. I andra änden hittar vi BMW M3 med sin 530-hästars sexcylindriga twin turbo och nästan ett halvt ton lägre vikt.
– Ena minuten är det en riktigt bekväm och praktisk 3-serie, nästa minut är det en raket. Otroligt, säger biltestaren.
Britten Joe Achilles har lång erfarenhet av M3 och tog sig an utmaningen att jämföra Touringversionerna av båda bilarna. Han hade tidigare kört äldre M3-modeller och visste hur de uppför sig i vardagen. Men nu väntade en direkt jämförelse mot M5. Han noterade snabbt skillnaderna i fjädring och vägkänsla. M3:s fjädring är välbalanserad och följsam medan M5 kan få problem på ojämna vägar. Men den verkliga skillnaden märktes först vid accelerationstesten.
Joe mätte 0–96 km/h med Launch Control. M3 Touring gjorde det på 3,16 sekunder vilket är snabbare än BMW:s officiella siffror. M5 Touring behövde lite mer tid och klarade det på 3,28 sekunder. Skillnaden på 0,12 sekunder kan verka liten men i verkligheten märks den tydligt. Och om M5 körs i standardläge istället för 4WD Sport kan skillnaden bli ännu större.
– M3 Touring är ett bättre paket. Den är lite roligare när man pressar den hårt eftersom den är lite mindre.
Båda bilarna är imponerande men M5 når inte upp till M3:s nivå. Tidigare var M5 alltid snabbare, men den nya vikten gör att hierarkin på vägen har rubbats. Även interiören ger en överraskning.
– M5 känns billigare och mer kompromissad jämfört med den noggrant byggda och högkvalitativa M3, säger Joe.
Slutsatsen är tydlig: BMW M3 Competition Touring visar sig i praktiken vara mer komplett, mer konsekvent och helt enkelt bättre på vägen än M5 Touring. Trots att den sistnämnda är dyrare och ligger högre i modellprogrammet. Ibland räcker det inte med ett högre pris för att vara bäst.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.