Bilförsäkringar kan ge sämre skydd för skador än du anar. Patrik, 74 år, kraschade sin Porsche i miljonklassen på tävlingsbanan. Trots specialförsäkring får han bara tillbaka skrotvärdet.
– Med nedskrivningen blir det inte mycket kvar, säger Patrik Nyqvist.
För fem år sedan köpte han sin drömbil, en Porsche 911 Cabriolet. Bilen i miljonklassen var ett riktigt fullblod med nästan 400 hästkrafter under huven. Nu står den övergiven under presenning och ska säljas som skrot eller reparationsobjekt.
– Allmänna reklamationsnämnden föreslog en nedskrivning av värdet med 75 procent, med 30 procent självrisk så blir det 168 000 kronor jag får ut för bilen, säger han uppgivet.
Allt började förra sommaren. Porsche Club Sverige arrangerade en familjedag på Tierps Arena. Patrik är medlem i Porscheklubben och reste dit med sin Porsche 911 för att vara med i de olika övningarna.
– Jag hade anmält mig till bankörningen och så en variant som heter 402 meter. Men så hade det regnat och då hade man ställt in 402 meter, säger Patrik Nyqvist.

Efter bankörningen och lite andra trevliga aktiviteter hade det blivit sena eftermiddagen, kände han sig redo att åka hem. Patrik satte sig bakom ratten och skulle lämna Tierp bakom sig.
– Då kom en man springande. Han knackade på min ruta och frågade om jag inte var anmäld till 402 meter, han sa att de skulle öppna banan nu, säger Patrik Nyqvist.
Egentligen var han ganska trött. Ändå ställde Patrik upp. Han såg fram emot att få testa bilen på riktigt.
– Vi var kanske sju bilar som körde fram till starten. En man från Tierp informerade oss om hur det går till vid starten. Samtidigt var det en konferencier från Porscheklubben som talade så högt i högtalarsystemet att det var väldigt svårt att höra. Allt blev väldigt stressigt, det kändes som om de hade bråttom att avsluta dagen.
Det kändes väldigt stressigt med det störande ljudet och det kändes som om det var bråttom att få avsluta dagen. Enligt Patrik skedde ingen säkerhetsgenomgång innan han vinkades ut på banan.
– Sedan var det min tur. Jag tryckte gasen i botten och det gick otroligt fort, allt bara försvann bakom mig. Jag uppfattade inte var jag skulle börja bromsa utan missade bromspunkten och upptäcker en hög med lecakulor och försöker bromsa, men det gick för fort. Bilen kraschade rakt in och voltade i luften ungefär 25 meter.
Alla omkring banan blev förfärade. Snart kom Patrik utkravlande ur vraket. Han hade haft änglavakt och lurat döden på en rakbladsegg.
– Jag kröp ur bilen och var chockad. De ringde efter en ambulans som tog mig till Akademiska sjukhuset i Uppsala. Där konstaterade man att bröstbenet var av och även frakturer på andra ställen. För att inte tala om en whiplash-skada.

Patrik kommer hem från sjukhuset efter ett dygns observation. Nu väntar en lång konvalescens. Då kommer nästa kalldusch.
– Hans Sollenberg från Porscheklubben ringde. Då frågade jag varför man inte fick köra långsamt fram till bromspunkten för att få se när man ska börja bromsa och sedan var man svänger. Detta höll Hans med om. Sedan vet jag att jag är absolut ansvarig, men tycker samtidigt att de brast i sina säkerhetsaspekter. Jag har kört på bana i Porscheklubbens regi tidigare och även vid detta evenemang och då har det alltid varit väldigt noga med säkerhetsgenomgång innan man fick köra ut på banan, så jag förväntade mig att det skulle vara lika även denna gång, i annat fall hade jag aldrig ställt upp på detta, jag är trots allt 74 år. Jag anser att Porscheklubben har ett ansvar gentemot sina medlemmar att inte utsätta dessa för onödiga risker, säger Patrik Nyqvist.
Men enligt Porsche Club Sverige så skedde en gedigen säkerhetsgenomgång, så som reglerna föreskriver.
– Vi har haft diskussioner kring detta och hade gedigna säkerhetsgenomgångar och tydliggjorde vad som hände. Så blev det en försäkringshistoria som Porsche Club Sverige inte är inblandad i, säger Hans Sollenberg, som var tävlingsledare den dagen.

De ansvariga från Porscheklubben skrev en redogörelse för olyckan. Den skickades till försäkringsbolaget som hanterar ärendet. Och även till Allmänna reklamationsnämnden som nyligen gav avslag på Patriks anmälan.
– Den beskrivning som Hans Sollenberg har delgivit Porscheförsäkring och till ARN (Allmänna Reklammationsnämnden) är inte korrekt enligt min mening och även från personer som var på plats och såg hela förloppet, dessa har kontaktat mig efter olyckan men vill vara anonyma av olika skäl och dessvärre har ARN gått på denna linje, säger Patrik Nyqvist.
Försäkringsbolaget vägrar ersättning trots att Patrik har tecknat en extra försäkring hos Porscheförsäkring som ska gälla på bana när Porscheklubben arrangerar evenemang.
– Det är inte så mycket att säga, det hanterades alla säkerhetsaspekter på plats. Vi är inte inblandade. Det är en fråga mellan honom och hans försäkringsbolag, vi kan inte svara på den, vi har inget med hans försäkring att göra. Det är inget som vi hanterar, säger Hans Sollenberg.
Patrik Nyqvist ser tillbaka på ett helt liv som fordonsförare. Han har kört prickfritt i alla år. Han går ut med sin berättelse för att han vill göra bilägare uppmärksammad på att försäkringen inte ger så bra skydd som du tror när det väl händer något. Även om du tecknat den dyraste extraförsäkringen.
– Jag är ingen risktagare, jag är en gubbe på 75 år som älskar allt kring bil och mc. Jag har kört lastbil och buss samt tung mc hela livet utan att vara inblandad i några incidenter. Nu har jag fått från Porscheförsäkring ett erbjudande om 165 000 kronor. Alltså antingen eller, för en bil som innan olyckan hade ett marknadsvärde på cirka 950 000 kronor. Jag har inte fått något stöd varken från Porscheklubben eller Porscheförsäkring över huvud taget och att jag vill att detta skall offentliggöras är för att nuvarande och nya medlemmar tar sig en funderare innan man tecknar en extra dyr försäkring!
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.