Test: Sommaren är kort – här är cabben som inte regnar bort

Sommaren är kort och det mesta regnar bort – då är Porsche 911 Targa en av de bästa sommarbilar du kan köpa. 
Vi har testat Porsches öppna nyhet i den svenska sommarvärmen. 

TEST PORSCHE 911 TARGA 4S Vår kung Carl XVI förstod det redan 1973, och Zlatan ville inte vara sämre när han köpte en till sig själv i födelsedagspresent i höstas. Vi pratar förstås om Porsches ikoniska 911-modell Targa. 

911 Targa kan vara den perfekta kompromissen mellan öppen sportbil och användbar vardagsbil. Bilen kom till som en nödlösning från början. Hårda säkerhetsregler i USA gjorde att Porsche skapade en säkerhetscabriolet med störtbåge i stället för en riktig 911 cabriolet. Men nödlösningen med kromad Targabåge blev en designmässig fullträff och har varit många Porscheentusiasters favorit sedan 1965. Grundkonceptet har varit detsamma i alla år: Fördelarna med att åka öppet i kombination med bekvämligheten i en coupé.

Det tar bara 19 sekunder att hissa taket upp eller ner.

Bilen blev en klassiker i Sverige redan 1973 när kung Carl XVI Gustaf för första gången förevigades tillsammans med den blivande drottning Silvia i en Porsche 911 Targa en junidag på Öland när det nykära paret stannat för att tanka. Resten är historia som det brukar heta. 

48 år senare har både kungen och Porsche vänt blad många gånger, men modellens grundkoncept är detsamma när jag vrider om startvredet till vänster om ratten och rullar ut i den skira svenska sommargrönskan för att testa drömbilen. I mångas ögon är Targa den snyggaste varianten av ikoniska 911-modellen. 

Till skillnad från kungen behöver jag inte stanna längs vägen för att stuva undan Targa-taket och njuta av solen. Det räcker med ett knapptryck så är taket borta på 19 sekunder. Aningen besviken blir jag över att behöva stanna bilen för att takfällningen ska fungera. Men fällningsproceduren när glaskupolen hissas upp och taket försvinner är en mekanisk show i den högre skolan och runt omkring mig ser jag mobilkameror åka upp. 

Då är jag redo för en härlig tur i den svenska junisolen. Boxersexan sjunger dovt redan på tomgång, och ännu mer mekanisk skönsång blir det när jag öppnar spjället i avgasröret med ett knapptryck. Jag rullar i väg försiktigt med bilen i läge ”Normal” och den är snällare och mer följsam än vilken småbil som helst. 

Många prestandabilar kan stressa dig med sin nervösa styrning och motor som otåligt ber om att få släppa loss alla hästkrafter. Men Porsche 911 Targa med sin boxersexa på 450 hästkrafter är inte alls sådan. Bilen, jag och motorn är i total harmoni redan vid 50 km/h, särskilt när taket är nerfällt och jag har kontakt med elementen. 

Allt är en njutning redan från låg fart, och jag behöver varken stressa eller köra fort för att färden i Porschen ska vara en ren njutning. Porschen är en endorfinkick även om du följer hastighetsgränserna, glöm snacket om att du inte behöver en sportbil i Sverige. 

Jag förvånar mig själv med att bara vilja glida fram och njuta av bilen, dofterna, fågelkvittret och den vackra svenska sommaren. Några stressade bilister som inte har förstått det här med livsnjutning vill stressa sig förbi, de verkar extra provocerade av att jag glider fram i en Porsche. 

Vill du ha ytterligare en kittling vrider du bilens läge till Sport eller Sport+ och motorns varvtal och läte blir genast mer aggressivt. Ett lätt tryck gör att 911 Targa svarar med rytande motorsång och fartökning som får det att kittlas i både öronen och magen. Men återigen: Du behöver inte vansinnesköra för att det ska vara roligt, särskilt inte när taket är nere. Det räcker med att gasa lite lagom ut ur vägböjar och utfarter.

När farten ökar på de soldränkta och kurviga Roslagsvägarna förvånas jag lite över hur mycket det blåser och brusar i kupén med taket nedfällt. När jag drar ner sidorutorna försvinner mycket av turbulensen. Ytterligare fartökning uppåt 100 km/h gör att vindarna lättar ännu mer, tack vare en spoiler som sitter ovanför vindrutan. Genialt av Porsche, en öppen sportbil med mindre och mindre fläktande ju fortare du kör. Porsche 911 Targa 4S kan köras ända upp till 304 km/h. Det var jag förstås inte ens i närheten av.  

När farten ökar tar vindljudet över från den 450 hästkrafter starka boxersexan med dubbelturbo. Men hela tiden anar du motorns härliga gång bakom bakaxeln. Det är en dov njutning även om du kör på låga varv i vardagsläget normal. Targamodellen är knappast långsammare än kupémodellen av 911 trots lite högre vikt. Upp till 100 km/h tar det bara 3,6 sekunder med testbilen som har Sport Chrono-paket. Till skillnad från gamla tiders turbomotorer från Porsche finns det bästa vridmomentet, 530 Newtonmeter, tillgängligt redan från 2300 varv. När fartökningen ackompanjeras v motorljud känns det på ett helt annat sätt än i en elbil. Vill du släppa loss allt bilen har finns en boost-knapp på ratten som ger extra effekt i 20 sekunder, det räcker för att komma upp långt över 200 km/h. 

Efter några timmar bakom ratten slås jag över hur skönt jag sitter och hur utvilad ryggen är. Knappast någon bil jag kört de senaste åren har skönare stolar än Porsche 911. Jag sitter bättre än i vilken lyxlimousin som helst. Jag undrar bara hur de ljusa skinnstolarna med tyg i mitten ser ut om några år av taklös körning. 

Annars fungerar bilens förarmiljö ypperligt, med sin kombination av knappar, halvanaloga mätartavlor och digitala pekskärmar. Allt andas precision och kvalitet på ett sätt som knappast något annat bilmärke når upp till. På Porschevis sitter hastighetsmätaren längst till vänster i instrumentklustret, och den ser jag aldrig röken av. Tur då att det finns en liten digital mätare i mitt framför ratten. 

Min testbil har Porsches åttaväxlade PDK-låda, efter ett tag börjar jag längta efter att få växla bilen manuellt, och då menar jag inte med rattens paddlar. Porsche 911 Targa går att få med en sjuväxlad manuell låda, och ska du inte köra mycket i stan bör du ta den manuella lådan under övervägande, även om det inte blir billigare. 

Även med automatlåda är Porsche 911 Targa 4S en svårslagen körmaskin, kanske mer avslappnande än en manuell bil. Styrningen är så känslig att du känner varje gruskorn och förändring i vägbanan, men utan att det blir nervöst. Bromsarna har ett sanslöst bett, utan att de är keramiska. Och när du drar på lite extra ut ur kurvorna biter fyrhjulsdriften i och ser till att bilen håller spåret. För den som vill ha ännu mer bett är det bara att lägga i sportläget på adaptiva fjädringen, men det behövs knappast om du inte kör på bana. 

Sommaren är kort men det här är bilen som på sätt och vis ser till att den inte regnar bort. Det perfekt att hissa upp taket på bara 19 sekunder, se bara till att ha någonstans att stanna för att cabba upp när himlens portar öppnas. 

Porsche 911 Targa är en perfekta kompromiss mellan sportbil, cabriolet och vardagsbil. Kungen förstod det redan 1973 och det gäller än i dag. Förvisso är det inte politiskt korrekt i dag att köra sportbil för sitt nöjes skull – men för Porsche 911 Targa är jag beredd att göra ett undantag.  

Fakta Porsche 911 Targa 4S

Grundpris1 440 000 kr
Yttre dimensioner4519 x 1852 x 1299 mm
Bagagevolm132 liter
Motor2981 cc / 6 cylinder
Effekt331 kW / 450 hk vid 6500 rpm
Toppfart304 km / h
0-100 km/h3,6 sekunder

MEST LÄSTA

[wpp limit=5 range='last7days' order_by='views' thumbnail_width=120 thumbnail_height=120 stats_date=1 stats_date_format='j F Y, H:i' post_html='
  • {thumb}

    {text_title}


    {date}
  • ']

    Senaste nytt

    Tester