Koenigsegg krossar elbil – tar tillbaka världsrekord

Koenigsegg slår tillbaka mot elbilen Rimac. Tar tillbaka världsrekordet med dunder och brak. Här är hemligheten bakom nya rekordet.  
– Vi tävlar nu mot elmotorers momentreglering med en förbränningsmotor, säger Christian von Koenigsegg. 

Rekordstriden mellan Koenigsegg och elbilen Rimac Nevera rullar vidare. Nyligen tog elbilen världsrekordet på att köra 0-400-0 km/h för homologiserade vägbilar. Den slog då Koenigseggs rekord med två sekunder. Men Christian von Koenigsegg och teamet i Ängelholm laddade i hemlighet för hämnd. 

Nu har det åkt till Örebro flygfält och tagit tillbaka världsrekordet. Torsdagen den 7 augusti gjorde de i största hemlighet en rekordkörning med Koenigsegg Jesko. Genom att optimera växellådan blev den svenska hyperbilen snabbare än en elbil. Fabrikstestföraren Markus Lundh körde Jesko Absolut till en häpnadsväckande ny tid på 25,21 sekunder, vilket överträffade både företagets tidigare rekord från juni 2024 och alla andra rekord. Det är mer än en halv sekund snabbare än Rimac Nevera som körde på 25,79 sekunder.

Det möjliggjordes tack vare ny och förbättrad mjukvara i samma Jesko Absolut som användes i förra rekordet. Dessa förbättringar, kallade “Absolut Overdrive”, kommer att rullas ut till kundbilar. Det säkerställer att alla Jesko Absolut-ägare drar nytta av de framsteg som gjorts under Koenigseggs utveckling för att slå världsrekord.

Hemligheten bakom rekordet är att Koenigseggs blixtsnabba LST-låda blivit ännu snabbare. 
– Våra mjukvaruingenjörer har finjusterat och justerat Light Speed Transmission & Engine Management-systemet och har introducerat ett nytt vridmomentkontrollsystem som hanterar Absoluts grepp som aldrig förr, säger Christian von Koenigsegg. 

Att en bakhjulsdriven bil med V8 slår fyrhjulsdrivna elbilar är anmärkningsvärt.
– Att vi uppnår denna prestandanivå med en produktionsbil som använder en förbränningsmotor med enbart bakhjulsdrift – att slå alla fyrhjulsdrivna elbilar i en rak linje – är nästan magiskt och visar att ”sanningar” kan skrivas om, säger Koenigsegg.

– Denna körning visade kraften i tvärfunktionellt lagarbete och exceptionell kommunikation mellan våra egenutvecklade drivlinesystem.Det är ett bevis på synergierna mellan våra teknik- och utvecklingsteam, vår banbrytande mjukvaruarkitektur och ledande mekaniska lösningar i avantgardistisk klass, säger Christian von Koenigsegg.

Kanske kan tiden putsas ytterligare. För det var inte helt perfekta förutsättningar. Det hade regnat i Örebro innan rekordförsöket. Något som satte testföraren Markus Lundh på prov.
– Trots dessa suboptimala förhållanden levererade Jesko Absoluts dubbelturboladdade 5,0-liters V8, låga luftmotståndskoefficient och sofistikerade antispinnstrategier tillsammans en prestanda som befäster dess status som den snabbaste fullt homologerade produktionsbilen i världen under detta krävande test, uppger Koenigsegg. 

Så snabbt körde Koenigsegg i världsrekordet

0-400-0 km/h – 25,21 sekunder
0–400 km/h – 16,77 sekunder
400–0 km/h  – 8,44 sekunder
0-250-0 mph – 25,67 sekunder
0–400 km/h – 17,18 sekunder
400–0 km/h  – 8,49 sekunder

Rekordet verifierades med branschstandardiserad Racelogic-utrustning och de inspelade uppgifterna verifierades av Racelogic själva. KÄLLA: Koenigsegg

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt