Folkfest med gravöl när Nevs sålde ut de allra sista resterna av Saab. Ändå är inte hoppet ute ännu.
– Så länge jag är kvar kommer jag att försöka hitta en lösning, säger vd Nina Selander.
Redan på fredagskvällen började människor att samlas utanför den gamla Saabfabriken i Trollhättan. På lördagen klockan tio var det planerat för den sista stora utförsäljningen av gamla grejer från Saab.
– Vi skulle öppna klockan tio, men redan vid fyratiden på morgonen ringlade kön långt. Människor kom från när och fjärran. Det fanns de som hade åkt hela vägen från USA. Men även från olika länder i Europa, säger Nina Selander.
Varken hon eller kollegorna på Nevs har en aning om hur många som kom. Det var tusentals människor. Så fort försäljningen startade blev det rusning. Alla ville ha med sig ett minne från bilmärket som etsade sig fast i deras medvetande under barnaåren.
– Det var så många människor att man inte hann göra mycket annat än att arbeta. I dag är vi lite trötta, säger Nina Selander.

Hon får medhåll av sin kollega Helena. Hela personalstyrkan kom styltande på lite vingliga ben den här måndagsmorgonen. Man sålde ut inventarier från ett bilmärke som gjort avtryck genom generationer i världens alla hörn.
– Nu är det inte mycket kvar. Vi sålde allt från bildelar, verktyg, möbler och Saabkuriosa. Många kom dit för att träffas, man pratade gamla minnen och diskuterade sina bilar.
På Nevs har man vandrat genom ett inferno som får Dantes att likna en söndagspromenad i Botaniska trädgården. Mötet med Saabentusiasterna gav Nina Selander och hennes kollegor hopp om att det kanske går att resa sig ur askan.
– De här Saabmänniskorna är så otroligt positiva och lojala. De är alltid glada och tacksamma för det som finns. Samtidigt håller de liv i ett bilmärke som gått i konkurs för snart 14 år sedan.







Utförsäljningen blev en folkfest för Saabfrälsta. Samtidigt fick Nevs möjligheten att dra in lite pengar. Nu har Nevs fyllt på kassan en aning. Man försöker vinna tid och få företaget att klara sig ett tag till.
– Vi skulle egentligen stänga klockan fyra på eftermiddagen. Ändå gick de sista vid halvsjutiden på kvällen. Det var nog svårt att slita sig för många. Även gamla anställda i fabriken som arbetat här i många år ville vara med och uppleva det här.
I julas tvingades Nevs varsla hela personalstyrkan. Nu kämpar Nina och hennes kollegor från dag till dag med att försöka rädda verksamheten. Så länge det finns liv så finns det hopp, menar de.
– Vi har ännu inte gett upp hoppet om att sälja Emily. Vi för diskussioner men det är inte lätt. Ändå har jag ännu inte gett upp hoppet och kommer att kämpa så länge jag sitter kvar.
Nina Selander har arbetat på Saab och Nevs i hela sitt yrkesliv. Hon har företaget med sig i blodet. Bland den personal som kämpar sig kvar tror man på henne. Stödet för Nina är starkt bland de anställda.
– Jag tog examen från HR-utbildningen i Karlstad på en fredag och började på Saab redan på måndagen. När jag sedan blev vd för Nevs var det många som höjde på ögonbrynen. Det brukar vara ekonomer eller säljchefer som får sådana positioner.
Nina Selander minns den där ödesmättade decemberdagen när Saab gick i konkurs.
– Jag fick barn dagen före. Det var för tidigt och jag ringde till min chef och berättade. Då sa hon att jag inte behövde tänka på det för vi hade gått i konkurs.
Nina Selander har fått utstå ett elakt drev. Samtidigt som hon kämpat för att rädda Nevs har kritikerna samlat sig vid fabriksportarna. Men de som arbetat för henne är lojala. När Carup.se talade med Nevsanställda i julas tog de alla sin vd i försvar.
– Många skriver elaka saker och är väldigt kritiska. Det är inte lätt att komma in som kvinna i den här positionen.
Nu sitter hon kvar i lokaler som blir allt mer tomma. Likt en sjökapten som vägrar lämna skutan. Men till skillnad från dödsdömda fartyg har Nina Selander faktiskt ett trumfkort kvar. Hon har Emily GT. Den tjusiga elbilen som Nevs konstruerade.
– Den skulle kunna rädda företaget om vi hittar en köpare, avslutar Nina Selander.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.