Fick chocknota på 800 000 kr efter drömköpet

François lyckades pruta ner priset på en Ferrari Testarossa. Men det han trodde skulle bli ett drömköp har istället blivit en mardröm. Och nu vill ingen ta ansvar.

François trodde han hade gjort sitt livs kap när han slog till på en klassisk Ferrari Testarossa. Men kort efter köpet kom chocken. Bilen var full av dolda fel och reparationerna väntas kosta över 800 000 kronor.
– Jag kommer aldrig att behålla bilen i det skick den är nu, säger François till Le Figaro.

Ferrari Testarossa är en av 80-talets mest ikoniska sportbilar. Med sina breda luftintag längs sidorna, låga kaross och vrålande V12-motor blev den en symbol för lyx, fart och attityd. Den figurerade i tv-serien Miami Vice och var länge drömbilen för en hel generation bilälskare. En dag dök en Röd Testarossa från 1988 med svart inredning upp hos en bilfirma i Södra Frankrike. François som är bosatt utanför Paris, som redan äger en Porsche 911, kunde inte stå emot.

I annonsen stod det att bilen var servad och i gott skick. En vän till honom åkte och tittade. Han anmärkte på att elhissarna krånglade och att torkarna betedde sig märkligt. Men det var inget som kändes alarmerande. Priset pressades från 122 000 till 80 000 euro. Det såg ut som ett drömköp. Men bara veckor senare kom verkligheten ikapp.

François tog bilen till en oberoende expert och då rasade allt. Karossen hade målats om för att dölja krockskador. De klassiska lädersätena var utbytta mot billiga kopior. Men värst av allt var att den legendariska tolvcylindriga motorn hade allvarliga fel. Dålig effekt, problem med insprutningen och stora risker för motorhaveri var några av felen.

Bilderna är arkivbilder.

Reparationerna väntas gå på 70 000 euro (785 000 kronor). Enligt experten borde säljaren ha upptäckt hälften av felen vid en enkel kontroll.
– Jag försöker lösa det här utan bråk. Men jag ifrågasätter deras yrkeskunskap, inte deras ärlighet, säger François.

Säljaren som bara agerade mellanhand åt en annan ägare erkänner delvis sitt ansvar. Men eftersom flera parter är inblandade har det blivit ett juridiskt krångel.
– Vi är minst fyra personer inblandade: ägaren, säljaren, experten och jag.

Men Francois står fast vid sin sak, oavsett hur lång tid det tar. För honom så finns bara två alternativ.
– Antingen tar han tillbaka bilen, eller så får han betala för reparationerna.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt