Tvist om trasigt AdBlue-system – ARN:s utslag

Haveri med Adblue ett fall för Allmänna reklamationsnämnden. Bilfirma sålde bil med flera dolda fel.
– Om du köpt en bil och det visar sig att AdBlue är bortkopplat eller trasigt, då är det en grund för att häva köpet, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.

Nu har det hänt igen. En bilhandlare har sålt en bil med trasig nox-sensor och Adblue. I maj månad berättade vi på Carup.se om en bilhandlare i Skåne som sålde en Mercedes med manipulerad Adblue. Nu har ARN fått in ett fall med en annan handlare. Denne har sålt en BMW med trasigt avgasreningssystem.

– Sedan första verkstadsbesöket har han fortsatt haft fel på Adblue-systemet och varit tvungen att låta genomföra fortsatt felsökning som visat att Adblue-slang läckt en lång tid. Han kräver i första hand att företaget ska stå för reparationskostnaderna avseende de fel som inte kunde hittas vid provkörningen, står det i anmälan till ARN.

Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.

Allt började i höstas. En man från Piteå letade efter en ny bil. Han fastnade för en annons hos en handlare som sålde en BMW 520d xDrive. Bilen var från 2015 och kostade 209 900 kronor och hade gått 10 190 mil.
– Inför köpet hade han kontakt med företaget per telefon och företaget levererade bilen till honom då han fick provköra bilen och leta brister i några minuter. Därefter skrev de kontrakt, står det i anmälan.

Det tog bara någon månad innan han tvingades lämna in bilen på verkstad. 
– Den 18 november 2024 lämnade han bilen på verkstad för reparation enligt överenskommelse vid köpet. Då hittade verkstaden fyra väldigt kostsamma fel som han inte hade kunnat hitta vid provkörningen. Ingenting nämndes heller inte om felen i annonsen, står det i anmälan.

En av BMW 5-serie från 2015 fick problem kort efter köpet.

Det visade sig att hans BMW hade fel på Nox-sensorn, Adblue läckte och lambdasonden var trasig. Sammanlagt skulle det kosta 41 000 kronor att reparera felen. När bilägaren vände sig till handlaren möttes han av kalla handen. 
– Felet på bilen är inte ett ursprungligt fel och har därmed uppkommit i efterhand. Företaget har åtgärdat de fel som företaget och kunden kommit överens om. Det som sedan dykt upp är inte något som företaget kommer att stå för, svarar bilhandlaren.

Mannen från Piteå har inte råkat ut för något unikt. Det är väldigt vanligt att begagnade bilar med Adblue har dolda feller eller att systemet är urkopplat.
– Att koppla ur eller manipulera AdBlue-systemet är olagligt enligt både den svenska miljöbalken och europeisk miljölagstiftning. AdBlue-systemet är en viktig del av fordonets avgasrening och regleras under EU:s Euro 6-normer. Att modifiera eller inaktivera systemet innebär att fordonet inte längre uppfyller utsläppskraven, vilket kan leda till betydande juridiska och ekonomiska konsekvenser för både verkstäder och fordonsägare, säger Ulf Stefansson, juridisk expert hos Fordonsjuristen.

ARN tog beslut att rekommendera handlaren att köpa tillbaka bilen eftersom de inte velat avhjälpa felen.
– Näringsidkaren ansvarar för fel som fanns på varan när den avlämnas till konsumenten, även om felet visar sig först senare, ett så kallat ursprungligt fel. Ett fel som visar sig inom de första två åren från avlämnandet ska anses ha funnits vid avlämnandet om näringsidkaren inte kan bevisa motsatsen eller om detta är oförenligt med varans eller felets art, skriver nämnden i sitt beslut. 
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt