I Kina rullar elbilar ut från fabriker som är så automatiserade att de inte ens behöver belysning. Tusentals robotar har tagit landets automatisering till en ny nivå. Och det får västvärlden att darra.
Ett exempel är kinesiska elbilstillverkaren Zeekr som på bara några år byggt upp en fabrik som spottar ur sig över 800 bilar om dagen. Det är en produktionsvolym som tog Tesla ett helt decennium att nå. I Zeekrs svetshall arbetar över 800 robotar samtidigt. Människor behövs bara för finlir som kabeldragning och för att underhålla maskinerna.
Fabriker som dessa kallas “dark factories”. Det är inte ett skrämselord, utan ett sätt att beskriva anläggningar som är så automatiserade att de i teorin skulle kunna jobba vidare i mörker. Fullt ut släckta fabriker finns ännu inte, men Kina är på god väg.

Bakom utvecklingen ligger flera faktorer. Dels ett snabbt växande teknikkluster med hög robotisering – antalet industrirobotar i Kina har sjufaldigats sedan 2015 – men också långsiktig satsning på inhemsk batteriproduktion och elbilsteknik. Det gör att Kina inte bara bygger fler elbilar, utan också gör det billigare än resten av världen.
Fordchefen Jim Farley har redan uttryckt en djup oro över Kinas utveckling. Han säger att kinesiska elbilar håller både bättre kvalitet och har lägre tillverkningskostnader än motsvarigheter från väst. För amerikanska tillverkare innebär utvecklingen ett tydligt hot. Att skydda hemmamarknaden med tullar och importhinder kan ge andrum. Men utan att satsa på egen teknisk förnyelse riskerar väst att hamna ännu mer på efterkälken.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.