Tänd varningslampa i bilen gick på 70 000 kr

Jonathan lämnade in familjebilen hos en märkesverkstad när en röd varningslampa började lysa. Och när han fick prisförslaget kom chocken – de ville ha 70 000 kronor för att släcka den.
– Jag förstår inte. Varför kan folk inte vara ärliga? Kunderna kommer stanna längre då, säger en frustrerad Jonathan.

En röd varningslampa i en familjebil borde inte vara en katastrof. Men när Jonathan Morsinkhoff i Dallas lämnade in sin Honda Odyssey till märkesverkstaden fick han ett besked som fick honom att tappa hakan. Felet skulle kosta hela 7 000 dollar, motsvarande 70 000 kronor att åtgärda.
– Det här är anledningen till att jag inte litar på någon annan med mina bilar, säger Jonathan i den TikTok-video som snabbt blivit viral.

Allt började med att airbaglampan började lysa. Trots att bilen var knappt tre år gammal hade den passerat 36 000 miles (cirka 57 000 kilometer) och därmed gått utanför gränsen för Hondas nybilsgaranti. Men Jonathan kände ändå att den behövde undersökas och bokade därför tid hos Hondas auktoriserade verkstad i stan och lämnade in bilen en tidig morgon.

@morsinkhoffrealestate Why can’t people BE HONEST!?!?! #car #storytime #story #honda #service #mechanic #honesty #secondopinion #behonest #help #fyp #wow ♬ original sound – Jonathan Morsinkhoff Realtor

Några timmar senare kom domen. Verkstaden hade inte kunnat hitta den exakta orsaken till felet, men misstänkte att det låg i kablaget till passagerarsidans krockkuddar. För att åtgärda det krävdes att hela kabelhärvan byttes ut. Ett jobb som innebar att inredning, mattor och sätesramar behövde monteras ned. Det fanns inga garantier för att det ens skulle lösa problemet, men ändå satte märkesverkstaden en prislapp på motsvarande 7 000 dollar.

Trots att bilen varit med om en mindre frontkrock åtta månader tidigare, kände Jonathan att något inte stämde. I stället för att godkänna arbetet tog han sin frus råd och körde bilen till deras vanliga verkstad, där en mekaniker han haft förtroende för i många år tog emot den. Han sa ingenting om vad Honda-verkstaden hade sagt och lät mekanikern göra en helt egen bedömning.
– Jag hade redan panik innan detta.

Honda Odyssey är en familjebuss med plats för upp till åtta personer.

Efter knappt två timmar ringde telefonen och mekanikern hade lokaliserat problemet. Felet var en lös kontakt under förarsätet, inte passagerarsätet. Mekanikern tryckte dit kontakten ordentligt, nollställde systemet och såg till att lampan slocknade. Totalkostnaden blev istället 125 dollar, drygt 1 200 kronor.
– Hur svårt kan det vara för folk att vara ärliga?, säger Jonathan

Historien har väckt starka reaktioner i kommentarsfältet. Att auktoriserade verkstäder ibland går direkt på dyra helhetslösningar istället för att felsöka noggrant händer tyvärr. Orsaken är ofta tids- och ersättningssystem som gör att det lönar sig bättre att byta hela enheter än att hitta den lilla felkällan. Men märkesverkstäder har också en tydlig mall från tillverkaren som de utgår ifrån när de reparerar bilarna som gör att de måste följa ett visst protokoll.

Ett glapp i en kontakt som i det här fallet är inget ovanligt. Det kan uppstå av vibrationer, slitage eller tidigare reparationer. I Jonathan fall lyckades han spara över 68 000 kronor. Genom att be en annan verkstad titta på bilen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt