USA-truckern: Scania i match mot Peterbilt

Vem är egentligen kungen ute på vägarna? I ett nytt test ställs en svensk Scania mot en amerikansk Peterbilt. 
– Båda lastbilarna representerar det bästa från sin tid, men de hade inte kunnat vara mer olika, säger Bruce Wilson. 

Scania säljs inte i USA, men ett importerat exemplar av Scania R770 har gjort stor succé i landet det senaste året. Bruce Wilson heter truckern som lyckades få in den förbjudna svenska lastbilen och har turnerat runt med den på olika mässor och evenemang. I ett av hans senaste klipp bestämde han sig för att testa något nytt, nämligen att se hur en Scania från 1997 står sig mot en Peterbilt från samma år.
– De här lastbilarna är som två helt olika världar, säger Bruce. 

Lastbilarna som jämförs är en Scania 144G V8 och en Peterbilt 379. Utseendemässigt skiljer sig de enormt mycket, eftersom amerikanska lastbilar vanligtvis har en huv istället för fronthytt. Denna skillnad gör dessutom att Scanian framstår som betydligt större i jämförelse med den amerikanska lastbilen.

När det gäller lastbilarnas interiör är skillnaderna nästintill som natt och dag. Peterbiltens hytt är full av spakar och knappar som sticker ut åt alla håll. Även om den amerikanska lastbilen erbjuder mer utrymme än den svenska, ligger den långt efter när det kommer till teknik.
– Det har ungefär sett ut såhär sedan mitten av 1970-talet, säger Bruce. 

Scanians hytt är placerad betydligt högre än på den amerikanska lastbilen, vilket ger föraren en klart bättre sikt över vägen. Den är dessutom utrustad med flera avancerade system på instrumentpanelen som underlättar förarens vardag. Den svenska lastbilen beskrivs som mycket mer komfortabel än Peterbilten.
– Att köra den här Scanian är som att köra en bil från 1990-talet här i USA. Peterbilten, däremot, känns mer som en bil från 1950- eller 60-talet, men den är faktiskt från 1997, säger Bruce.

Peterbilten har inte lite knappar och spakar i hytten.
Scanian beskrivs som mer stilren.

När det gäller motorerna är Scanian utrustad med en V8-motor på 460 hästkrafter. Peterbilten har en sexcylindrig motor som beskrivs som “gammaldags” och levererar 425 hästkrafter.
– När Scania kom till USA i slutet av 1980-talet var de tvungna att konkurrera med den här typen av amerikanska lastbilars kraft, och jag skulle säga att de hade det väldigt tufft, säger Bruce.

Andra tydliga skillnader mellan lastbilarna är att den svenska lastbilen har fyrkantiga bränsletankar, medan Peterbiltens är runda. Scanian är dessutom designad med mjuka kanter till skillnad från den amerikanska lastbilen som kännetecknas av skarpa kanter.
– Scanian är designad för att allt ska flyta, det går inte riktigt att säga samma sak om Peterbilten, säger Bruce. 

Om du vill se själv hur stor skillnad det är på lastbilarna, som tillverkades samma år, kan du klicka dig vidare på klippet som är länkat i artikeln. I kommentarerna är många tittare chockerade över att båda lastbilarna faktiskt är från 1997.
– De där Peterbiltarna är fantastiska! Det är som att åka 70 år tillbaka i tiden! skriver en användare.
– Det är helt otroligt att de tillverkades samma år, skriver en annan.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt