Detta är en av sommartrafikens mest klassiska fällor. Bilister blir förbannade och har ingen aning om vad som gäller.
– Många är okunniga hur de ska göra, som i mycket annat i trafiken, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Sommaren är här och trafiken är tät på de svenska vägarna. Samtidigt är det högsäsong för vägarbete. Inte minst på motorvägarna innebär det problem. Många bilister vet inte vad som gäller när de närmar sig ett vägarbete.
– Egentligen är det ganska enkelt, men många vet ändå inte hur de ska göra. Först och främst ska man sänka farten och hålla ut, repetera detta under hela vägarbetet, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Vägarbeten på motorvägar där filerna går ihop ställer ofta till problem. Många trafikanter lägger sig tidigt till höger. Medan kör snabbt i vänsterfilen tills vägen löper samman. Det skapar irritation bland dem till höger som inte alltid släpper in de vänsterkommande.
– Det bästa är att nyttja vägens fulla kapacitet så länge det går, men det är viktigt med samspel mellan trafikanterna så att man släpper in dem som ligger i vänsterfilen, säger Felicia Danielsson på Trafikverket.

Många till höger blir förbannade och vägrar släppa in de som försöker komma in från vänster. Man anser att de sabbar det klassiska svenska kösystemet. Faktum är att de som ligger i vänsterfilen gör rätt hela vägen.
– Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman.
Faktum är att trafiken flyter på snabbare om både körfälten utnyttjas till fullo och kugghjulsprincipen appliceras enligt ovan, står det i trafikförordningen. När det kommer till vägarbete på motorvägar ska man tänka på trafikens gyllene regel. Jeanette Jedbäck Hindenburg vädjar till alla trafikanter att vara uppmärksamma och visa hänsyn till varandra.
–Använd båda körfälten tills det röda krysset dyker upp. Men börja att förbereda dig att hitta en lucka och ta dig över i det körfält som fortsätter att vara öppet när de orangea pilarna visas i luften, säger hon.
Där de båda filerna går samman ska de i höger körfält släppa fram dem från vänster.
– Om man använder blixtlåsprincipen kommer trafiken att flyta mycket bättre. Se till att de kan komma in i körfältet framför dig, säger Felicia Danielsson.
Avspärrningar vid vägarbete är noga formulerade enligt Arbetsmiljölagen. Först ska bilisterna varnas om ett kommande vägarbete. Där vägen smalnar av ska det finnas ett skydd och därefter en buffertzon innan vägarbetsområdet börjar.
– Buffertzonens längd beräknas genom att ta talet för vägsträckans ordinarie högsta tillåtna hastighet, dividera detta med två och lägga till 10. Det då erhållna talet är lika med buffertzonens längd i meter, säger Trafikverket.
Så här säger lagen att trafiken ska ledas om vid vägarbeten:
- I första hand ska trafiken ledas om så att arbetet inte berörs.
- Om detta inte går ska trafiken ledas så att fordonen passerar på betryggande avstånd. c)
- Trafiken ska skiljas från arbetsplatsen med trafikanordningar. I den utsträckning som behövs ska det dessutom finnas skyddsanordningar som effektivt hindrar eller avleder trafiken från att komma in på arbetsplatsen. Dessutom ska man överväga följande åtgärder. De kan genomföras antingen var för sig eller i förening med varandra eller med åtgärderna under b) och c).
- Hastigheten sänks förbi arbetsplatsen genom vägmärken, vägmarkeringar eller annan åtgärd. e) Trafiken dirigeras förbi arbetsplatsen av en särskilt utsedd person (vakt) eller med trafiksignaler.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.