BMW:s elbilar lockar med låg förbrukning och modern teknik. Men den som hoppas på att bilen ska hålla värdet får vara beredd på en rejäl kalldusch. En färsk jämförelse visar den sanslösa värdeminskningen.
Det är amerikanska sajten bmwblog som granskat siffror från statistiksidan ISeeCars. De har tittat på hur fyra av BMW:s elbilar, i4, i5, i7 och iX, tappar i värde över tre och fem år. Sedan har de jämfört det med bensinversionerna. En elbil har tappat närmare 800 000 kronor i värde på bara tre år.

Först ut är i4 där tappet redan efter tre år hela 49,4 procent. Det är betydligt mer än bensindrivna 4-serien som stannar på 33,1 procent. Efter fem år har elversionen rasat med 68,1 procent, medan bensinvarianten håller sig på 57 procent.

BMW i5 klarar sig ännu sämre. Efter fem år har bilen i snitt tappat 73,6 procent av sitt ursprungliga värde – ett tapp på drygt 49 000 dollar vilket motsvarar drygt 470 000 kronor. Bensinversionen landar istället på 61,4 procent.

För lyxiga i7 är fallet ännu brantare. Elbilen tappar 61,6 procent på tre år – och efter fem år har 77 procent av värdet försvunnit. Det motsvarar ett tapp på över 80 000 dollar, cirka 770 000 kronor. Bensinversionen, 7-serien, är inte snål med värdetapp den heller, men stannar ändå på 66,4 procent efter fem år.

Suv-modellen iX har ingen direkt bensinversion att jämföra med, men ligger ändå sämre till än den laddhybrida BMW X5. iX tappar 70,5 procent efter fem år, X5 hybrid stannar på 58,4.
Bland BMW:s elbilar är det alltså BMW i4 som står emot bäst bland märkets elbilar. Den tappar “bara” strax under halva sitt värde efter tre år. Frågan nu är Neue Klasse-modellerna med BMW:s nya formspråk ska lyckas vända den branta nedgången på andrahandsmarknaden för tyska märkets elbilar.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.