BMW M3 togs isär i smådelar efter att ha körts 10 000 mil. Upptäckten fick de tyska testarna att tappa hakan.
– Ingen bil har någonsin klarat testet lika felfritt och hälsosamt, skriver Auto Bild.
Under de senaste 30 åren har tyska Auto Bild genomfört uthållighetstester på över 200 olika bilmodeller. I testet turas flera av tidningens redaktörer om att köra en bil tills den har rullat 10 000 mil. Därefter monteras bilen isär i smådelar för en noggrann genomgång av varje komponent. Nyligen hittade Auto Bild flera allvarliga fel på Volvo V90 Cross Country.
Trots att hundratals bilar har granskats i detta omfattande test, finns det en modell som särskilt utmärker sig. Bilen har till och med kallats för “den bästa bilen någonsin”, nämligen BMW M3 G80.
– Ingen bil har någonsin klarat testet lika felfritt och hälsosamt. Den får högsta betyg för njutbara 100 000 km utan ett enda fel, skriver tidningen.
Auto Bild fick in prestandabilen till redaktionen sommaren 2021. Bilen imponerade snabbt, men vissa av testförarna var tveksamma till om den verkligen skulle klara 10 000 mil utan problem. Det visade sig dock att BMW:n, med sin sexcylindriga bensinmotor på 480 hästkrafter, var kapabel till betydligt mer än väntat.
– Bilen går att beskriva som ett högljutt odjur ibland, men även en passionerad kärlek och för vissa en sann skönhet, skriver Auto Bild.


En del av bilen som imponerade mycket på tyskarna var den sexväxlade manuella växellådan. Inledningsvis trodde många på tidningens redaktion att en automatlåda hade varit bättre, men de fick snabbt tänka om.
– Växellådan var själva kärnan i upplevelsen, den verkliga spänningen i testet. Den manuella växellådan förvandlar M3 till en mer distinkt körmaskin, konstaterar tidningen, skriver Auto Bild.
Även bilens motor hyllas stort av tidningen. När en expert från Dekra plockade isär motorn var det värsta han kunde se några fläckar som orsakats av motorolja.
– Inga mekaniska defekter och inget slitage kunde upptäckas, skriver tidningen.
– Kort sagt: allt var i utmärkt skick. Även om denna kraftfulla raka sexcylindriga motor definitivt inte kvalificerar sig som en okomplicerad konstruktion, och den har inte heller behandlats varsamt, fortsätter Auto Bild.


Enligt tidningen förbrukade bilen i genomsnitt 10,2 liter per 10 mil. Under hela testperioden behövde däcken bytas vid två tillfällen på grund av slitage. De få klagomål som framfördes efter testet gällde läderklädseln på stolarna, växellådans “korta utväxling” samt att en förare inte tyckte om styrningen.
– I slutändan är dock alla överens: M3 är en dyr bil, men en skatt när det gäller tillförlitlighet, slitstark och smart tillverkad i minsta detalj, skriver tidningen.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.