John och hans fru sålde huset och köpte ett riktigt monster. En husbil för tio miljoner kronor med 635 hästkrafter som vi nu får följa med in i.
– Folk ropar “Harry” när de ser husbilen, efter Harry Boy-reklamen, säger John Dahlin.
John Dahlins kolsvarta jättemaskin drar blickarna till sig. Det handlar inte om vilken husbil som helst. Det är en ombyggd Mercedes-Benz Actros från 2020, tolv meter lång, fyra meter hög och väger 26 ton. Men att folk ropar “Harry” när de glider in med husbilen har inte med att göra att han vunnit på Harry Boy.
– De har ju sett den där husbilsreklamen, när Harry Boy kommer in med en stor husbil. Jag får väl leva upp till det, säger John och skrattar.
Husbilen de färdas i sticker verkligen ut. Det är en ombyggd Mercedes-Benz Actros från 2020 med 630 hästkrafter. Tolv meter lång, fyra meter hög och så väger den extremt mycket.
– Den väger ungefär 22 ton, och så får vi lasta ungefär fyra–fem ton igen då, säger John.
Se rundturen här
Med andra ord finns det gott om plats – även för fordon. Längst bak i bilen finns ett garage.
– Så på det viset kan du ha motorcykel eller bil eller sådana saker med dig. Vi åker en Spyder just nu. Vi har en bil också men vi åker Spyder, det är lite roligare.
John och Lena reser både i Sverige och i Europa, även om vissa vägar utanför Sverige innebär problem för ett fordon i den här storleken.
– Europa är lite svårt för stora bilar. Vi var ute förra året men till exempel i Kroatien är träden väldigt låga. När vi kommer med en bil som är fyra meter hög så skrapar vi så förbaskat.


Det här är inte parets första husbil. Och det är ingen semesterbil i vanlig bemärkelse.
– Ja, det är den andra. Vi hade en 10,5 meter innan, men då tyckte jag att den var lite för liten så vi bytte. Vi bor ju fem månader om året i den. Så då vill vi ha lite större. Vi använder den typ som en villa. Då vill man ha lite mer utrymme.
De bor fem månader i Sverige och på vintern huserar de på Gran Canaria. Men då lämnas husbilen kvar i Sverige för betydligt fler kvadratmeter.
– Vi bor i ett stort hus på 400 kvadratmeter på Gran Canaria. Vi har 40 kvadratmeter på sommaren och 400 kvadratmeter på vintern. Det är lite kontrast.


Men ni bor ändå fem månader i en husbil och bodde tidigare i en villa i Sverige. Saknar ni ingenting?
– Det finns ju AC, bakmaskiner och pizzaugnar och allt sånt där. Allting går på 2,20. Vi har inga gasoler eller såna saker. Vi har inga 12V eller 24V utan allt går på 2,20. Det är eluttag överallt. Man använder bara vanliga prylar som man har hemma. Kyl, ugn och så vidare – allt går på 220 volt. Det är det som är stor skillnad mot en traditionell husbil.
John fortsätter:
– Där har man massor av gasol och grejer. Här har vi sådana inbyggda platser med stora batteripaket på 2 000 amperetimmar. Vi kan ha obegränsat med el i princip. Och så har vi solenergi och grejer.

Och trots att bilen är så pass stor får John fortfarande köra den med sitt gamla körkort.
– Ja, vi kör faktiskt den på B-kortet. Jag har även ett C-kort men det blev återkallat. Jag hade inte gjort synundersökning så de drog in det. Jag håller på att få tillbaka det. Men man kan köra den på B-kortet om man tog det före 1996.
Att den väcker uppmärksamhet är inget som stör – snarare tvärtom.
– I och med att bilen är svart så syns den väldigt tydligt. Det ser lite komiskt ut ibland när man sitter ovanför andras tak. Vi har aldrig bekymrat oss för att det står andra husbilar runt omkring oss.


Men är det här den ultimata husbilen eller kikar ni på något ännu maffigare?
– Nej, det är nog inte den ultimata. Det här är ju vår första riktigt stora husbil. De här är ju skräddarsydda, men vi har själva inte skräddarsytt den. Vi köpte begagnat. De flesta i den här storleken bestämmer själva hur möbler, planlösning och allt ska vara. Om det fortsätter så här kommer jag nog beställa en ny med egen uppsättning som vi själva vill ha.
Och visst alltid något dyrare och något extremare. Som exempelvis denna Mercedes för 17,35 miljoner kronor eller denna Scania för 16,25 miljoner kronor som vi skrivit om tidigare. Men John har svårt att se sig byta till något större.
– Det är svårt att få till större. Om man inte går på sex hjul. Men vad ska man med sånt till? Det vet jag inte. Det är olika intressen man har i livet.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.