Dödsdom: 100 kinesiska elbilsmärken kan gå under

Den kinesiska elbilsboomen har skakat om hela bilvärlden. Men en ny analys visar skräcksiffror för tillverkarna. Över 100 kinesiska elbilsmärken kan försvinna till 2030.

Av 129 kinesiska tillverkare av elbilar och laddhybrider spås över 100 försvinna inom några år. Bara ett litet fåtal tros överleva fram till 2030, enligt en ny analys från konsultfirman AlixPartners.
– Kina är en av världens mest konkurrensutsatta marknader för elbilar. Det pågår ett brutalt priskrig och innovationstakten är extremt hög, säger Stephen Dyer, chef för AlixPartners fordonsavdelning i Asien till CarScoops.

Rapporten pekar på att marknaden nu går in i en fas av kraftig konsolidering, vilket betyder att de svagaste slås ut. Många företag har redan kastat in handduken och fler lär följa. För bara några år sedan fanns över 500 bolag som försökte ta sig in på marknaden för elbilar och laddhybrider. Men de flesta klarade aldrig att ta sig vidare från idéstadiet.

Bara ett fåtal kinesiska elbilstillverkare tros överleva fram till 2030 enligt en ny analys. Jätten BYD är dock redan lönsam.

I dag är det 129 företag kvar som säljer elbilar och laddhybrider i Kina. Men enligt AlixPartners väntas endast 15 av dem vara finansiellt hållbara om fem år. Även om företaget inte nämner vilka som kommer att överleva, bedöms dessa 15 aktörer kunna stå för upp till 75 procent av hela marknaden.

Det finns dock enstaka ljuspunkter för tillverkarna. Tre tillverkare tros redan vara lönsamma: BYD, Li Auto och Seres Group där varumärkena Seres, Aito och Landian ingår. Andra som Zeekr, Xpeng och Leapmotor är på väg mot att vara lönsamma de med, men är ännu inte där.

Vissa regioner kan tänkas stötta lokala tillverkare för att rädda jobb, vilket kan bromsa tempot i utrensningen. Men trycket från marknaden lär bli för stort för de flesta att stå emot. Bakom siffrorna döljer sig en stenhård verklighet. Den kinesiska elbilsindustrin präglas av låga marginaler, aggressiva prisstrategier och ett extremt tempo i teknikutvecklingen.

Att bara ha en snygg bil räcker inte. Man måste vara snabb, billig och tekniskt vass. De som inte klarar det hamnar snabbt på efterkälken. Och även om detta handlar om Kina just nu, så får det ringar på vattnet. Många av dessa märken har siktet inställt på Europa. Frågan är vilka som fortfarande finns kvar när dammet lagt sig.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt