Bildelstillverkare kollapsar – tre fabriker läggs ner

En ny kollaps skakar om bilbranschen – tre fabriker läggs ner. Bland annat har de levererat bildelar till Volkswagen.
– Våra asiatiska konkurrenter kan sälja bildelar inklusive frakt 20 till 25 procent billigare än vi, säger Simon Beckers, ekonomichef för Musashi i Europa.

Musashi tillverkar kugghjul och andra bildelar åt kunder som Volkswagen och ZF Friedrichshafen. Bolaget har 16 000 anställda globalt, varav 2 000 i Europa. Ungefär en fjärdedel av omsättningen kommer från den europeiska marknaden. Men sedan 2018 har försäljningen av delar minskat med 40 procent. Förlusterna i Europa uppges ha uppgått till över en miljard kronor sedan 2021.

Nu läggs Fabrikerna i tyska Hann. Münden och Leinefelde ner. Skälen är höga elpriser, hård konkurrens och flera år av förluster. Redan 2022 försökte bolaget vända trenden med ett sparpaket. Det hjälpte kort men under 2024 gick verksamheten i Europa återigen med förlust.
– Energikostnaderna i Tyskland måste ner rejält. Om inget förändras snabbt är det svårt för företag som vårt att överleva här, säger David Beckers, chef i Europa, till wiwo.

Fabriken i Leinefelde.

Fabriken i Hann. Münden har gått med förlust trots åtgärder. Enligt Musashi är det inte möjligt att driva fabrikerna vidare med mindre personal.
– För att köra en fabrik krävs en viss grundbemanning och rätt kompetens, oavsett hur lite vi producerar. Just nu ligger vi redan under den gränsen, säger ekonomichefen Simon Beckers till wiwo.

Fabriken i Lüchow blir kvar, men med färre anställda. Målet är att de fabriker som finns kvar ska bli lönsamma genom automatisering och energibesparingar.
– Planen är att behålla resten av anläggningarna långsiktigt. Genom att koncentrera resurserna hoppas vi få till en stabil framtid för dem som blir kvar, säger David Beckers.

Detta är bara ännu ett exempel i raden av bildelstillverkare som tvingats stänga ner under 2025. Under året har flera stora aktörer tvingats stänga igen. Bara de senaste månaderna har en av världens största sätestillverkare lagt ner en jättefabrik, en metallspecialist stupat efter 40 år och ett anrikt företag med över 100 år på nacken tvingats till konkurs.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt