Myten om stopplikten många bilister gått på. Missförståndet som lever kvar från förr kan kosta dig både pengar och körkort.
– Den är många som tror detta, säger trafikläraren Amer Adem.
Många bilförare är osäkra på vad som egentligen gäller vid en stoppskylt. En vanlig uppfattning är att bara den första bilen i kön behöver stanna helt, medan de bakom kan rulla vidare och hänga på utan att behöva göra ett fullständigt stopp. Amer Adem är trafiklärare på Autoklar Trafikskola och reder ut missförstånden.
– Det är jättebra frågor som du ställer. Ska man stanna helt eller kan man glida fram? Och så har du nämnt äldre regler, där man trodde att bilar bakom första bara kunde köra vidare, säger Adem.
Han berättar att själva stoppskylten, som är röd och åttakantig med engelskans ord “STOP”, har funnits i sin nuvarande form sedan 1973.
– Den är tydlig och till och med utländska förare förstår den. Den är gjord för att synas och för att göra klart att man ska stanna helt. Det är inte bara en rekommendation, utan en regel.

Men vad innebär det i praktiken?
– Stopplikt betyder fullständigt stopp vid skylten eller vid stopplinjen. Inte bara att sakta ner och rulla vidare. Jag brukar lära mina elever att räkna till tre när de står stilla för att verkligen förstå vad ett fullständigt stopp är. Det finns ingen lag som säger exakt hur länge man ska stanna, men det måste vara ett stopp.
Ändå ser man dagligen ute i trafiken människor som struntar i att stanna när det kommer till stopplikten.
– Det kan finnas flera orsaker. Bristande kunskap är en och sedan gamla vanor som sitter kvar. Stress i trafiken, svårigheter att bedöma sikten och korsningens form är andra orsaker. Det handlar inte bara om äldre förare som inte har koll på nya regler, utan även unga och oerfarna, samt utländska förare som kanske inte känner till våra regler.

Eller så glider de sakta förbi skylten och fortsätter färden.
– Även erfarna förare kan slarva, för de tror att de har kontroll och att det brukar gå bra att rulla. De tror att “det händer inte mig” eftersom det aldrig blivit något problem förut. Det är vad vi kallar medvetna felhandlingar eller sannolikhetsinlärning, förklarar Amer Adem.
Stopplikten gäller alla i trafiken.
– Cyklar, mopeder och andra trafikanter måste också respektera stopplikten. Många tror att lagen inte gäller dem, men det gör den.

Det har tidigare funnits en informell praxis i Sverige där endast första bilen vid en stoppskylt behövde stanna, medan bilar bakom kunde köra vidare om sikten var god. Denna regel hade dock inget stöd i lagen och är numera ersatt av tydliga regler. Amer Adem slår ner på den gamla missuppfattningen.
– Det stämmer inte. Det kan ha funnits på äldre dar, men det gäller inte idag. Alla bilar måste stanna helt, det är lag, säger han tydligt.
Det finns dock några få undantag.
– Utryckningsfordon med blåljus och sirener får köra utan att stanna, men det måste ske med största möjliga säkerhet och ansvar. Militärkollonner kan också vara undantagna, men även de måste ta ansvar.
Så den gamla vanan att bara bilen först i kön behöver stanna är en farlig missuppfattning som kan leda till olyckor. Om man bryter mot stopplikten riskerar man böter på 2 500 kronor och i vissa fall kan körkortet dras in.
– Det är därför vi måste bli bättre på att informera och utbilda alla trafikanter om vad som gäller, avslutar Amer Adem.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.