Ny tysk konkurs skakar elbilsbranschen. Nu går en av de största lobbyrörelserna för elbilar omkull.
– Våra medlemmar omsätter 100 miljarder euro, skriver BEM på sin hemsida.
Förra veckan drabbades den tyska elbilsrörelsen av ett förödande slag. Då tvingades den nationella elbilsföreningen BEM att begära sig i konkurs. Föreningen fattade själva beslutet efter ett särskilt styrelsemöte, uppger Spiegel.
Elbilsföreningen BEM grundades för 16 år sedan. De representerar 450 företag, bland annat flera biltillverkare och många leverantörer inom elbilsladdning.
– Vi representerar nu över 450 medlemmar med en omsättning på mer än 100 miljarder euro och 1 000 000 anställda världen över, skriver BEM på sin hemsida.
Domstolen i Berlin-Charlottenburg har utsett en konkursförvaltare. Denne ska nu i samråd med företrädare för föreningen se över föreningens ekonomi. Därefter kommer man att försöka inleda en dialog med fordringsägarna om att hitta en lösning på den ekonomiska situationen. Om de misslyckas med detta kommer föreningen att upplösas i slutet av augusti.
I Tyskland togs beskedet emot med bestörtning av elbilsvännerna. Sedan regeringen skrotade subventioner och bonusar för elbilar har försäljningen rasat. Först i år har siffrorna vänt uppåt, men det verkar inte ha kunnat rädda elbilsföreningen.
BEM grundades redan 2009 av förgrundsgestalten för tyska elbilar, Kurt Sigl. För några år sedan tog han ett halvt steg åt sidan för att lämna plats åt en ny ledning. De nya ordförandena Markus Emmert och Christian Heep försökte hitta en ny och framgångsrik kurs för BEM.
Det uppskattades dock inte av den lite konservativa Kurt Sigl. Den motsträviga tyska bilfantasten satte sig på tvären och allt slutade med en uppslitande maktkamp som fick sin final förra våren. Då avpolleterades Kurt Sigl inför öppen ridå.
Redan då var ekonomin i botten. Under de månader som flutit fram sedan maktkampen har situationen förvärrats och nu är undergången nära. I Tyskland har det fått stort genomslag. BEM hade 450 medlemsföretag från hela världen.
I Sverige har också elbilmässan eCarExpo gått i konkurs. Ägaren Elife Nordic AB har precis som BEM tvingats kasta in handduken när intresset för deras elbilar sjunker.
– De begärde sig själva i konkurs. Anledningen är att framtiden inte ser så ljus ut. Förutsättningarna har blivit sämre och då kändes det som att en konkurs var enda vägen, säger konkursförvaltaren Göran Strandh.
Elbilmsässan eCarExpo gick av stapeln i Stockholm under april i år. Tillställningen var mycket välbesökt. Ändå bestämde sig ägarna för att kasta in handduken och begära eCarExpo i konkurs nu i maj.
– Det har inte att göra med antalet besökare. Det var många som kom dit. Anledningen till att de tvingades gå i konkurs var antalet utställare. Det var inte så många biltillverkare som man hoppats på som kom, säger konkursförvaltaren.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.