Nu öppnar Biltemas nya jättevaruhus

Biltema expanderar. Biltema öppnar sitt nya jättevaruhus på 7 000 kvadratmeter på fredag.
– Det känns otroligt häftigt, säger Magnus Larsson, som är varuhuschef.

Biltema, som har varit en dominerande aktör på den svenska marknaden under en längre tid och har idag cirka 160 varuhus i fyra nordiska länder. Redan 2011 ansökte företaget om mark i Örnsköldsvik för att kunna bygga ett nytt varuhus där, men det skulle dröja ända till våren 2023 innan det första spadtaget sattes i marken. På fredag öppnar det nya varuhuset på Hästmarksvägen i Örnsköldsvik. 
– Vi har jobbat för det här så otroligt länge, så det känns otroligt häftigt och vi är sjukt taggade, säger Magnus Larsson till Örnsköldsviks Allehanda.

Företaget fick tillgång till varuhuset den nionde maj, och kort efter det anlände ett etableringsteam från Biltema för att hjälpa till att fixa insidan av byggnaden. Inför öppningen har massor av varor packats upp och hyllor monterats ihop.
– Vi har byggt inredning, fixat och donat samt tagit emot otroliga mängder varor. På slutet har vi fyllt upp hela varuhuset, säger Magnus Larsson till Örnsköldsviks Allehanda.

Biltemas varuhus i Örnsköldsvik är nu färdigbyggt och slår upp portarna på fredag.

Varuhuset är 7 000 kvadratmeter stort och kommer att ha runt 40 anställda. Redan nu har varuhuschefen, som tillträdde i mars i år, märkt ett stort intresse från lokalborna.
– Vi har folk som har varit och tjuvkikat genom rutorna, säger Magnus Larsson till Örnsköldsviks Allehanda.

Den senaste tiden har Biltemas nya konkurrenter, den finländska kedjan Motonet och den danska kedjan Thansen, avslöjat sina planer på att öppna flera nya varuhus i Sverige under 2025. Än finns inga planer på att någon av kedjorna ska öppna en ny butik i Örnsköldsvik, men redan idag har Thansen över 20 olika varuhus i Sverige. Varuhuschefen för Biltema i  Örnsköldsvik oroar sig inte för konkurrensen.
– Jag tror att vi kommer komplettera varandra och att vi alla kan må bra, säger han.

Tidigare har Biltema själva hävdat att etableringen i Örnsköldsvik är ett viktigt steg i Biltemas tillväxtstrategi.
– Den fyller luckan mellan Sundsvall och Umeå längs Norrlandskusten, skriver Biltema i ett pressmeddelande.
LÄS MER:

Senaste nytt