Euro Ncap har krocktestat tio nya bilar – åtta klarade sig med högsta betyg. Allra bäst var nya elbilen Mercedes EQE. Nykomlingen BYD Atto 3 fick också full pott.
Mercedes EQ Efår maximalt femstjärnigt betyg och får även betyget ”Mycket bra” för sitt Highway Assist-system. Kinesiska BYD får en flygande start i Euro NCAP med fem stjärnor för sin SUV Atto 3.
Mazdas nya crossover-SUV CX-60 i mellanstorlek, BMW:s nya X1 och 2-serie Active Tourer, och den senaste generationen Seat-syskon, Ibiza och Arona fick också högsta betyg av EuroNcap.
Den uppdaterade modellen VW Golf håller jämna steg med nyare rivaler och fick femstjärnigt betyg. Endast två bilar fick mindre än fem stjärnor. Franska Citroën C5 X och Mobilize Limo får klara sig med fyra stjärnor.
Mercedes fick pluspoäng för sitt förarstödssystem Active Distance Assist Distronic med Active Steering Assist.. Systemet är det första som bedöms av Euro NCAP som, om föraren inte svarar, säkert manövrerar bilen till det långsammaste körfältet innan det stannar.
– Helt autonom körning är fortfarande en bit bort men grunden läggs av robusta, högpresterande assisterade körsystem som det här från Mercedes. Grattis till dem till deras betyg ”Mycket bra” och till deras fjärde femstjärniga säkerhetsbetyg i år, säger Euro Ncaps Michael Rantingen.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter