Nu visar BMW upp sin mest kraftfulla M-bil någonsin. Nya BMW M5 CS är en dröm i kolfiber med 635 hk och 70 kg lägre vikt än vanliga M5.
Fyra passagerare kan åka i 305 km/h, upp till 200 km/h tar det endast 10,4 sekunder.
För första gången i BMW M:s historia kommer nu en CS-modell för fyra passagerare. BMW M5 CS har en 4,4-liters V8-motor med 635 hästkrafter, tio fler än BMW M5 Competition, den kraftfullaste M-modellen i historien.


BMW M5 CS har en lättviktsdesign i kolfiber som gör den 70 kg lättare än BMW M5 Competition. Tillsammans med ett finjusterat chassi med fyrhjulsdriften M xDrive ska bilen klara både bankörning och vardagsturer till ICA.
Enligt BMW ger sportavgassystemet i M5 CS en ”känslosvallande ljudbild som förstärker motorljudet och ger ett sportigare och renare ljud.”

BMW M5 CS har plats för fyra personer i två M Carbon-säten framtill och två separata stolar i bak. Sätena är klädda i svart Merinoläder och har kontrasterande paneler och dekorativ sömnad i Mugello Red. På nackstöden syns konturerna av den legendariska Nürburgring-banan.
BMW M5 CS har en grill i Goldbronze-finish. och 20-tums smidda M-hjul. Andra speciella detaljer är strålkastarnas L-formade ljusdesign. I standardutförandet rullar BMW M5 CS på Pirelli P Zero Corsa racingdäck i dimensionen 275/35 R 20 fram och 285/35 R 20 bak.

BMW M5 CS-chassit är baserat på BMW M5 Competition, men sju millimeter lägre och med samma stötdämpare som i BMW M8 Gran Coupé. Chassit ska ge bättre respons vid hårdkörning på bana, utan att försaka körbarheten vid vardagskörning.ANNONS
Såvål taket som motorhuven är tillverkad i kolfiber. Huven har luftintag i exponerad naken kolfiber. Flera andra delar, inklusive frontsplitter, bakspegelkåpor, bakspoiler och diffuser är också tillverkade i kolfiber.

Den 4,4-liters V8-motorn med dubbelturbo ger 10 hk mer än i M5 M5 Competition och de 635 hk kommer ner i marken via en åttastegad M Steptronic-låda. 0 – 100 km/h går på 3,0 sekunder (0,3 sekunder snabbare än M5 Competition) och 0 – 200 km/h på 10,4 sekunder. Topphastighet är elektroniskt begärnsad till 305 km/h.
BMW M5 CS kommer till Sverige under våren 2021 i Sverige och kommer att kosta från 1.851.000 kr.














Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter