Volvo är inte längre ett svenskt bilmärke, enligt Zlatan. Stjärnan som sjungit nationalsången i Volvos regi tycks ha ändrat sin syn på Volvo fullständigt.
– Kineserna köpte det, så den görs i Sverige, men det är ett kinesiskt företag, säger Zlatan till Jazzys World TV.
Det fanns en tid när Zlatan gjorde reklam för Volvo Cars, badade i isvakar och sjöng nationalsången. Reklamen när Zlatan poserade med en Volvo XC70 i norra Norrland väckte enorm uppmärksamhet för 10 år sedan. Bilmärket slog försäljningsrekord och Zlatan var en hyllad Volvo-ambassadör.
Men tiderna ändras och Zlatan tycks ha ändrat uppfattning om Volvo. Nu är det inte längre Volvo som gäller som dagligt transportmedel för Zlatan. I en ny intervju med barnstjärnan Jazzys World TV, som har miljontals följare på TikTok, Instagram och Youtube, tar Zlatan bladet från munnen.
På frågan om vilken bil som gäller som dagligt transportmedel svarar Zlatan kort och gott.
– Ferrari.
Ett väntat svar eftersom Zlatan gav sig själv en Ferrari 43-årspresent förra veckan. Jazza kommer med en snabb följdfråga.
Jag vet att du är svensk, jag är förvånad att du inte säger Volvo?
– Kineserna köpte upp det, den görs i Sverige, men det är ett kinesiskt företag. Förr i tiden var de svenska, säger Zlatan.
När Zlatan sjöng nationalsången i en reklamfilm för 10 år sedan var Volvo Cars till 100 procent ägda av kinesiska Geely. Stjärnans sista reklamframtrände för Volvo gjordes 2018. Idag har Volvo Cars börsnoterats och Geelys ägande har minskats till 78 procent. Så numera finns faktiskt ett svenskt minoritetsägande i Volvo Cars. Varför Zlatan bytt uppfattning och gått från att sjunga nationalsången för Volvo till att hävda att de är kinesiska utvecklas inte i intervjun.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter