Nya elbilen Xiaomi SU7 har fått beröm i tester – men kvaliteten har ifrågasatts. Denna ägare hann bara köra 4 mil innan hans bil gick sönder. Och den nya modellen var omöjlig att laga.
Alla detaljer kring kinesiske ägaren Mr Wens bilköp är inte helt klarlagda. Men vad som ska ha hänt är att han var en av de tidigaste köparna till Xiaomis SU7 som först lanserades den 28 mars. Wen ska ha väntat i lite över en månad och fick sin bil den 4 maj vid en Xiaomi-levrantör i Fujian-provinsen. Glädjen för Mr Wen blev dock kortvarig.
Enligt ett klipp som ägaren ska ha laddat upp på sociala medier den sjätte maj ska hans SU7 redan slutat fungera på väg hem från bilhandlaren. Han ska ha kört i en hög hastighet då bilen plötsligt la av. Elbilen bogserades sedan tillbaka till billeverantören.
Den sjunde maj kunde Xiaomi ge de tragiska nyheterna till Mr Wen att bilen inte gick att rädda. Totalt fick han köra 4 mil med sin SU7. Historien tar dock inte slut här. Efter olyckan ska Xiaomi försökt återbetala Mr Wen för den trasiga bilen. Något han vägrar gå med på.
Mr Wen ska i stället velat ha en ny SU7 och försöker placera en ny beställning. Men Xiaomi kan inte gå med på kravet då alla bilar som produceras redan har en specifik ägare. Hittills har Xiaomi och Mr Wen inte lyckats hitta en lösning på detta. Totalt har den nya biltillverkaren levererat 8500 bilar. Mr Wens bil är inte den första som strulat och lär inte bli den sista heller när det kommer till SU7:orna
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.