Volkswagens ID.-modeller skulle bli företagets framtid efter Dieselgate, men när elbilarna blir försenade och kostar mer än väntat är krisen ett faktum. Företagets nytillträdde vd tar nu in Andreas Mindt för att ta över som designchef.
– Gör bra bilar för bra människor, säger Mindt.
Herbert Diess minst sagt turbulenta tid som Volkswagen Groups vd ses nu av många i Wolfsburg som en katastrof. Diess, den tidigare BMW-chefen som utsågs till toppjobbet på Volkswagen 2015, övervakade företagets dramatiska omställning till elbilar och inrättandet av en intern avdelning för mjukvaruutveckling, Cariad. Ingen av dem har hittills varit någon direkt framgång.
Utvecklingen av Cariad har kostat mycket mer än väntat. Det har också varit problem att leverera ett fungerande gränssnitt i tid för Volkswagen Groups MEB-plattform för elbilar. Det betyder att Cariad skapat förseningar av kommande bilar som kunde varit mycket vinstgivande. Allt från den kommande helelektriska Porsche Macan och Audi Q6 E-Tron till nya elektriska modeller från Bentley och Lamborghini är försenade.
Volkswagens nuvarande MEB-plattform består till stor del av elbilar som är för tunga, för dyra och inte särskilt väl designade för passagerare och last. Efterfrågan på ID.-bilarna, som en gång utropades av Diess som framtiden för Volkswagen, har varit cirka 30 procent lägre än prognoserna. Volkswagen stoppade nyligen produktionen av ID. 4 och nya ID. 7 vid sin fabrik i Emden i Tyskland. Det tillfälliga stoppet beror på vad Volkswagen kallar “stark konsumentmotvilja”. ID. 7 är alltså en bil som inte ens börjat säljas på de flesta marknader än.
Andreas Mindt utsågs till chef för Volkswagen Design i februari i år. Mindt började sin karriär inom varumärket 1996. Han stannade på företaget till 2014 och har arbetat med bland annat första generationens Tiguan och sjunde generationens Golf. Andreas Mindt flyttade över till Audi 2014 till där han ledde utvecklingen av märkets nya designspråk över modellportföljen.
Mindt utsågs till designchef för Bentley 2021 och är nu tillbaka på Volkswagen för att få ordning på företagets designframtid. MotorTrend har intervjuat Andreas Mindt. Krisen hos Volkswagen såg till att Diess ersättare, Porsches vd Oliver Blume, tog tillbaka Mindt till Wolfsburg.
– Jag planerade att komma tillbaka till Volkswagen senare, men nu är det rätt ögonblick, rätt ögonblick för att designa framtidens Volkswagen, säger Mindt och tillägger:
– Och ändra den.
Mindt säger att Volkswagens ID.-modeller inte är älskade som många tidigare modeller från företagets rika historia. Och en stor del av problemet, menar han, är hur de ser ut. Vad Andreas Mindt däremot säger är att bilarna ser ut som de gör eftersom de designats när elbilar var för de tidiga användarna.
– Elbilar är nu 15 procent av den globala marknaden, och mer än 50 procent av marknaden i Kina. Det här är inte en marknad för early-adopters längre, säger han till MotorTrend.
Volkswagen Group började avslöja detaljer om sin elbilsstrategi och designarbete på ID.-modellerna som redan pågick i Wolfsburg 2016. Då hävdade företaget att de skulle ha 30 nya elbilar till försäljning i Volkswagen-gruppen år 2025. Desstuom skulle de sälja två till tre miljoner elbilar om året. Volkswagen talade om elbilar som en vanlig produkt, som skulle stå för 20 till 25 procent av företagets försäljning. Mindts underliggande poäng är att elbilar inte längre behöver se konstiga eller annorlunda ut.
– Man behöver inte övertyga folk, säger han om att designa elfordon, och tillägger:
– Man behöver inte göra konstiga elbilar, vara överdriven i designen. Gör det bara bra, så kommer det att fungera.
Som bevis pekar han på de positiva reaktionerna på Volkswagen ID. 2all-konceptet som designats under hans ledning och avslöjat tidigare i år.
– ID. 2all:s proportioner liknar klassiska Golf-modeller som Mk4 och Mk7. Det ser inte ut som en elbil. Och det, säger Mindt, är nyckeln till dess positiva första reaktioner.
ID.2all, som förhandvisar produktionen av den elektriska halvkombin är planerad att börja säljas 2026. Den markerar också den framtida designriktningen för ID.-modeller som designas under Mindts ledning
– Jag vill få den här typen av design i hela portföljen, säger han och pekar bland annat på hur motorhuven och vindrutan är mer konventionellt proportionerade, säger Mindt.
– Det fanns en trend för korta motorhuvar och långa vindrutor, alla trodde att det borde vara designen för elbilar, men det är det inte, säger han till MotorTrend.
ID. 2all pekar också på en återkomst av Volkswagens interiörer med kvalitetskänsla. Den hårda, billiga plasten är på väg bort, insisterar han, rena och mjuka ytor kommer tillbaka.
– Gör bra bilar för bra människor, säger Mindt och tillägger:
– Det är vad vi gjorde, och det är vad vi måste göra. Han anser att Volkswagen borde – som på Ferdinand Piech-erans Golfs och Passater från slutet av 90-talet – vara bilar som ser ut och känns dyrare än de är. Andreas Mindt säger att det är det som är den hemliga ingrediensen, att bilen är bättre än vad man förväntar sig, och att man då börjar älska den.
Erik Aspegrén skriver för Carup, har studerat ekonomi och design och har en bakgrund hos återförsäljare som Porsche och BMW.
Nås på [email protected]