Volkswagen presenterar ett stort program för att spara pengar och bli effektivare. Volkswagen Arteon och andra modeller med låg volym läggs ner. Dessutom tas 99% av olika versionerna hos nya modeller tas bort.
– Vi kommer att fokusera på ett litet antal – men äkta – Volkswagen-kärnmodeller, säger vd Markus Schäfer.
Volkswagen presenterade ett stort program för att bli mer lönsamma under onsdagen i Wolfsburg. Planen är att vinstmarginalen ska upp till 6,5 procent och intäkterna öka med 115 miljarder kronor till 2026.
Märkets vd Thomas Schäfer har satt upp flera åtgärder för att lyckas öka både marginalen och intäkterna. Bland annat ska utvecklingen och produktion bli snabbare, dessutom ska modellutbudet bli mindre och antalet utrustningsvarianter färre. Volkswagen har idag 100-tals olika modellvarianter, medan Tesla har några få. Skillnaden på lönsamhet är stor. Alla åtgärder bör vara igång senast oktober 2023, enligt Volkswagen.
Volkswagen-chefen Markus Schäfer kom med flera konkreta exempel som kunderna kommer att märka av. Till exempel läggs Volkswagen Arteon och andra modeller ned. Dessutom blir det betydligt färre utrustningsvarianter, där kunderna kan göra få val. För ID.7 innebär det till exempel 99 procent färre konfigurationsmöjligheter jämfört med en Golf 7.
– Vi kommer att fokusera på ett litet antal – men äkta – Volkswagen-kärnmodeller. Detta kommer att minska komplexiteten och ge högre vinster, säger Markus Schäfer.
För att ytterligare spara pengar ska Volkswagenkoncernen rikta in sig mer på fabriker som tillverkar bilar från flera märken samtidigt. Till exempel ska Volkswagens nys billiga elbil för 280 000 kronor produceras tillsammans med Seat /Cupra i Spanien. Ett annat exempel är att nya Volkswagen Passat och Skoda Superb utvecklas tätt tillsammans.
– Vi måste bygga ny styrka för varumärket Volkswagen och positionera det robust för framtida tillväxt, varför vi nu får en enorm samlad insats från marken. Vi behöver uppnå en hållbar avkastning på försäljningen på 6,5 procent i varumärket Volkswagen. Att uppnå detta 2026 är mycket ambitiöst, men genomförbart om vi slår samman våra ansträngningar. Detta kommer att göra det möjligt för oss att trygga jobb, finansiera vår framtid med våra egna resurser och fortsätta att investera i nya fordon och teknologier, i moderniseringen av våra fabriker och i personalutbildning, säger Thomas Schäfer i ett uttalande.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter