Ett toppfint exemplar av ikoniska busbilen Volkswagen Golf GTI 16V säljs nu på en svensk auktion. Den moderna klassikern har redan utlöst en budstrid och är uppe i 145 000 kronor.
– En youngtimer för många av den kanske ädlaste valören i skönt, fint och användarvänligt skick, en körglad typ med allt det som personifierade GTI-klassen på 80-talet, uppger Bilwebauctions.
Volkswagen Golf GTI var bilen som gällde om du ville ha något tufft och snabbt på 1980-talet, en riktig busbil. Den lätta Golfen med en stark motor, tuffare exteriör och en golfboll som växelspak gjorde succé. Allra vassast var den 16-ventilade versionen som hade hela 139 hästkrafter.
I dag finns inte många bilar kvar, de flesta har rostat bort. Men nu finns en sådan bil i toppfint originalskick att köpa på auktion. Bilwebauctions bjuder ut en Volkswagen Golf GTI 16V som endast gått 6900 mil på 34 år.
– Komplett och original. Fin historik och en låg och verifierad körsträcka på knappt 6 900 mil, står det i beskrivningen.
Bilen såldes ny i januari 1988 och hade samma ägarfamilj ända fram till 2015. Tack vare att den stod undanställd i ett garage mellan 2008 och 2021 så är körsträckan väldigt låg. Bilen har aldrig körts på vintern och är regelbundet servad under alla år.
Även den klassiska interiören är välbevarad. Den rutiga klädseln är hel och fin och växelspaken i form av en golfboll är intakt. Utvändigt syns det på några ställen att bilen har några år på nacken, men originallacken är i fint skick för att vara så gammal. Trots att det är fyra dagar kvar tills auktionen stänger haglar de höga buden på bilen. Golfen är redan uppe i 145 000 kronor, och priset lär inte stanna där.
Historien bakom Golf GTI är okänd för många, men busbilen kuppades fram av Volkswagens PR-chef på 70-talet, ledningen var emot bilen. Konceptet utvecklades därför till en början i största hemlighet med utsmugglade bildelar.
Tillsammans med sju specialister bildade de till slut ett team och fick på nåder göra verklighet av idén till en ny modell som skulle förändra bilhistorien. När prototypen var klar fick de tillåtelse vatt tillverka 5000 bilar av GTI-modellen. Från början hade bilen en 1,6-litersmotor på 110 hk. Modellen sålde slut per omgående och succén var ett faktum – kunderna älskade den tuffa GTI:n som hade skärmbreddare, GTI-emblem, röd grillram, sportstolar och en golfboll som växelspaksknopp.
1984 kom andra generationen av Golf GTI, av många bilentusiaster betraktas den som den roligaste GTI:n genom tiderna med större och starkare motor och ett körgladare chassi. Det är ett sådant exemplar som nu säljs, dessutom med den starkaste 16-ventilsmotorn på 139 hästkrafter.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter