Nu bekräftar Volkswagens högsta märkeschef Thomas Schäfer att elbilar drabbats av motvind. Han förklarar varför han sa ”The roof is on fire”.
– Efterfrågan på elbilar är svag i hela Europa just nu, säger Thomas Schäfer i en intervju med Carup.
Efter flera års oavbruten uppgång har elbilarna för första gången drabbats av försäljningsmotgångar. Tesla har tvingats sänka priser flera gånger, och Volkswagen har vid flera tillfällen pausat fabriker. Orderstocken har halverats till 150 000 bilar. Carup möter märkes-vd:n Thomas Schäfer, 53, under den internationella presskörningen av nya Volkswagen ID.7 i Frankrike.
– Efterfrågan på elbilar är svag i hela Europa just nu. Med hög inflation och bidrag som försvinner är det svårt att få råd, vi ser det hända. Men vi ser redan ljuset vid horisonten, säger Schäfer.
Han dömer ut Teslas strategi att dumpa priserna på sina bilar för att hålla uppe efterfrågan, och förklarar varför Volkswagen valt att ligga kvar med sina priser och istället dra ner på tempot i fabrikerna.
– Det naturliga är att minska kapaciteten när efterfrågan minskar. Att istället fortsätta tillverka fler bilar och minska priset för att hålla uppe efterfrågan få folk att köpa dem, det är katastrof. Det innebär att alla kunder som köpt bilarna förlorar oerhört mycket pengar, det slår även mot företagets marginaler.
När Thomas Schäfers ord ”The roof is on fire”, läckte ut från ett internmöte med 2000 Volkswagenchefer blev det en världsnyhet. Nu förklarar han för första gången vad han menade med det redan berömda ”taket brinner”.
– Vi befinner oss i den värsta fasen av expansionen med elbilar. Samtidigt som vi upprätthåller all annan infrastruktur och de stora volymerna ännu inte kommit måste vi investera stenhårt i ny teknik och produktionskapacitet för elbilar och batterier, annars är du i stora problem. Det var därför jag sa ”The roof is on fire”. Det är verkligen ingen ”walk in the park”. De kommande två åren blir oerhört tuffa och då måste vi ha resurser för att klara det.
Volkswagen har bland annat valt att investera i egen infrastrutur för batteriproduktion istället för att enbart förlita sig på underleverantörer. Kanske kommer konsumenterna att få vänta något längre på att elbilar ska nå kostnadsneutralitet, om vi ska tro Schäfer.
– Ifjol hade jag sagt 2025, men det är så många delar att ta hänsyn till att det är svårt att säga säkert just nu. Det är möjligt att sker 2027.
I väntan på den billigare elbilsmodellen Volswagen ID.2 All som kommer om ett drygt år kan konsumenterna räkna med nya instegsmodeller med mindre utrustning istället för sänka priserna på befintliga modeller.
– Vi jobbar mer med på instegsmodeller och specialmodeller, när det var kö efter elbilar jobbade vi med fler dyrare modeller, nu tittar vi på instegsmodeller igen.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter