Volvo 240 har kallats stridsvagn – men det är ingenting mot detta.
Volvobolaget Arquus lanserar en superterrängbil som slår det mesta.
”Skalbaggen” kan köras sidledes som en krabb och köras på både el och diesel.
Volvo-gruppens terrängbilsföretag Arquus verkar ha upphävt naturlagarna. Deras nya Scarabee (Skalbaggen), kan köra sidledes som en krabba eller svänga runt hörn på fläcken. Bilen är utvecklad för det franska försvaret och visas upp på Paris Air Show i veckan. Arquus är ett dotterbolag till Volvo Group som tillverkar lastbilar, bussar, anläggningsmaskiner, marina och industriella drivsystem.
Tricket med att köra sidledes är möjligt tack vare att bilen har individuell drivning på alla fyra hjulen via både en elmotor på 103 hästkrafter och en dieselmotor på 300 hästkrafter.
Scarabee är en rejäl pjäs som väger 6,6 ton, men jämfört med en traditionell Humvee har den tre gånger mer effekt per kilo, uppger Popular Science. Toppfarten är 120 km/h, vilket anses vara snabbt för ett stridsfordon.
Dieselmotorn har en räckvidd på nästan 100 mil, medan bilen bara kommer ett 15 km på el. Batterierna fungerar dock som ett extra skalskydd på undersidan av bilen och skyddar de åkande mot minor och granater.
”Skalbaggen” kan bland annat utrustas med radar, 30 mm antitank-kanon, granatkastare och har skjutdörrar som inte kan öppnas av fienden.
– Vi har verkligen jobbat på hastigheten för det är också en sorts skydd. Om man sätter på massor av pansar på en bil så blir den stor och tung och långsam om du inte ger den en stor kraftfull motor. Och då har du inte längre ett litet och smidigt fordon, säger Emmanuel Lavacher, Arquus vd, till Popular Science.
Förhoppningen är att leveranserna av bilen ska starta 2025. Franska armén har uttryckt stort intresse att köpa in Scarabee. Arquus är ett dotterbolag till Volvo Group, som bland annat marknadsför lastbilar och bussar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter