Blankare har på kort tid tjänat 500 miljoner kronor på kursraset i Volvo Cars. Nu försöker Volvo övertyga marknaden om att värdera upp den slaktade aktien.
En helt ny bygglåda som kallas ”Volvo Cars Superset Tech Stack” ska göra Volvo till ett svenskt Tesla. Volvo sägs ligga före Volkswagen och Mercedes i jakten på framtidens perfekta elbil. Den ska på samma gång ge billigare och bättre bilar, trots lägre utvecklingskostnader.
– Vi har fått scarface och grått hår, men nu har vi klättrat upp för berget och har otroliga möjligheter, säger teknikchefen Anders Bell.
De enda som blivit glada över Volvo Cars aktie på sista tiden är blankarna. Dessa börsens gamar som på kort tid tjänat 500 miljoner kronor på att spekulera i aktiens nedgång och de andra ägarnas olycka. Men det här vill Volvo ändra på. Ett 100-tal analytiker från fina investmentbanker har bjudits in till World of Volvo när företaget håller något så osexigt som en kapitalmarknadsdag.
Varför tror de inte på Volvo Cars? Det är frågan som hänger över rummet. För det mesta låter väldigt bra när ledningen visar oerhört snygga powerpoint-animationer. Och läser sina tal från en gigantisk prompter som sitter längst bak på väggen. Framtidsutsikterna målas i ljusa färger. Alla utmaningar tycks vara lösta när man lyssnar på höjdarna från Hisingen. Vi sitter i ett stort auditorium i World of Volvo och ute är det 30 grader fast det är september.
Aktien har körts ner i botten på börsen och värdet är halverat från börsintroduktionen för tre år sedan. Från toppen har aktien rasat 72 procent. Nu ska analytiker och investerare som flugits in från hela världen övertygas om att det svensk-kinesiska bilmärket förtjänar en bättre värdering. Krisvärderingen kan tyckas orättvis. Aktien är en av världens billigaste mätt i P/E-tal. Volvo säljer fler bilar än någonsin och gör rekordvinst. Så det är faktiskt märkligt att slipsnissarna inte tror på vårt fina svenska bilmärke.
Runt om i hörsalen sitter välkammade människor med dyrbara kläder, ofta slips och kostym. Volvos 11 närvarande toppchefer har valt en betydligt mer avslappnad dresscode. Jeans/chinos, tenniströja och sneakers är standarduniformen hos biltillverkaren.
Nya bygget World of Volvo är ett delat projekt mellan Volvo Cars och Volvo Group. Det är talande att lastbilstillverkaren Volvo är värd sju gånger mer på börsen än Volvo Cars. Den första som äntrar scenen och slår an tonen för dagen är Volvos vd James ”Jim” Rowan. På en engelska med karaktäristisk skotsk dialekt missionerar han om att Volvo Cars nu ska bygga värde som aldrig förr.
Därefter kommer finanschefen Johan Ekdahl, som berättar att Volvo sänker sitt marginalmål och att de fasta kvantifierade tillväxtmålen tas bort. Analytikerna gör inte vågen. Inte heller verkar operative chefen Björn Annwall imponera på auditoriet när han säger att alla Volvos gamla bensinbilar och laddhybrider ska leva kvar och få samma ansiktslyftning som XC90.
Sedan kommer produkt- och strategichef Erik Severinson upp på scenen. Han bjuder på många nyheter. Ett sällan skådat modellprogram är på gång. Volvo ska ha 18 olika bilmodeller ute på marknaden om ett par år. Om jag räknat rätt är det 7 laddhybrider, 10 olika elbilar och en ny långdistanshybrid, som är en elbil med batteri som laddas med bensinmotor. En uppställning av bilmodeller som borde imponera på både media och analytiker. Men samtidigt har Tesla blivit världens högst värderade bilföretag med bara fem modeller. Fler är kanske inte alltid bättre.
Kanske kommer dagens viktigaste nyhet när teknikchefen Anders Bell hoppar upp på scenen. Volvo ska på sikt skrota tre olika elbilsplattformar och gå över till en enda ny. Detta ska spara enorma kostnader och på samma gång ge bättre bilar och sänka utvecklingskostnaderna. En magisk formula som går under namnet SPA3 och med teknikbitar som döpts till ”Volvo Cars Superset Tech Stack”.
Det låter väldigt abstrakt för en vanlig bilägare. Men i all enkelhet handlar det om att Volvo vill bli som Tesla fullt ut. Allt ska göras på samma sätt. Alla bilar ska ha en superdator som kan uppdateras flera gånger per år. Bilarna ska göras i stora stycken med pressgjutet aluminium och batterier som är en strukturell del av karossen. Som ett enormt Lego som kan plockas ihop precis till den bil som Volvo vill tillverka. Den första bilen som får tekniken är Volvo EX60 som visas nästa år.
Lyckas Volvo fullt ut kan de bli ett nytt Tesla i svensk designförpackning. Något som borde höja aktiekursen. Men hittills har Volvo haft vissa utmaningar med att få fram ett fungerande så kallat core computing-system till nya elbilen EX90. Men Anders Bell lovar att problemen nu i stort sett är lösta, när jag får en kort pratstund efteråt, inklämd mellan franska och italienska analytiker. Han kunde inte ha varit mer stolt över den nya bilen säger han.
– Vi har fått ”scarface” och grått hår, men nu är vi igenom det värsta. Nästa gång behöver vi inte bestiga berget igen, utan kan återanvända allt arbete vi lagt ner. SPA3 blir inte alls lika jobbigt som SPA2, det mesta är redan gjort. Det här öppnar upp fantastiska möjligheter för Volvos bilar, säger han.
Kontentan är att Volvo leder racet bland ”legacy auto” med så kallade mjukvarudefinierade bilar. Bilar där mjukvaran är viktigare än plåten. Trots förseningar hann de före Volkswagen och Mercedes ut på marknaden med en bil som har core computer istället för 100 små elektronikboxar runt om i bilen. I Volvos fall är det två stora centraldatorer från Nvidia. Bara nya tillverkare som Tesla, Nio och Xpeng ligger före. Tesla gör till och med sina egna centraldatorer.
Stämmer det att Volvo nu ligger först bland de gamla drakarna har Volvo en jättechans. För alla svenska jobb i bilindustrin och pressade småsparare hoppas jag verkligen att Anders Bell får rätt. Den som tror helhjärtat på det Volvo Cars lovar har troligen ett bra köpläge på börsen.
Investerarna minglade runt på World of Volvo och verkar ha det trevligt. Men domen kom redan dagen efter. Volvo Cars aktiekurs kördes ner med sex procent. Så mycket för Volvos ansträngningar. Otack är världens lön. För allt kan inte bara bero på en liten ”free float”. Frågan som jag fortfarande inte förstår: Varför tror ingen på det Volvo säger? Kanske är det svårt att sälja in något som döpts till SPA3 och Superset Tech Stack. Slipsnissarna som analyserar Volvo verkar förstå mer om siffror om bilar. De ser inte frågan om förtroendet för Volvo särskilt filosofiskt. Det verkar handla om iskall matematik.
– Kassaflödet övertygar inte, och utsikterna till att det ska bli stora utdelningar efter 2025 är små. Biltillverkning har hög CapEx och värderas därför lågt. Volvo har helt enkelt den värdering man kan förvänta sig, säger en analytiker i World of Volvo.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter