Nu visar Volvo upp supermotorn som förpassar Scanias 770 V8 till andraplatsen. Nya D17-motorn är en sexcylindrig turbodiesel på 17,3-liter. Det nya kraftpaketet pumpar ur sig 780 hästkrafter och otroliga 3800 Newtonmeter i vridmoment.
– Ingenjörskonst i världsklass, säger Volvo Lastvagnars globala produktchef Marcos Weingaertner.
Volvo FH16 Aeros nya sexcylindriga turbodiesel D17 beskrivs av Volvo som den ”den starkaste motorn i branschen”. Nu visar Volvo upp den maffiga pjäsen som detroniserar Scanias V8 med 770 hästkrafter och 3700 Newtonmeter till andraplatsen.
Volvo D17 finns i flera effektklasser, men värstingen har 780 hästkrafter och 3800 Newtonmeter och ser till att de tyngsta lassen tar sig upp för de brantaste backarna. Det går inte att ta miste på att Volvos ingenjörer är mäkta stolta över sitt nya kraftpaket.
– Jag är stolt över att presentera vår nya motor. Det är verkligen ett mästerverk och resultatet av ingenjörskonst i världsklass. 780-versionen är den starkaste motorn i branschen. När du klättrar i branta backar på en väg med maximal belastning vill du inte fastna med för lite vridmoment och kraft, säger Volvo Lastvagnars globala produktchef Marcos Weingaertner.
Jämfört med tidigare så har D17 en rad utvecklingar. Den lyckas få fram all kraft med hjälp av en enda men oerhört kraftfull turboladdare. Den har Volvos patenterade vågkolvsdesign, ett nytt mer raffinerat insprutningssystem och ett ökat toppcylindertryck. Tack för förbättringarna har den bättre motorrespons, optimerad förbränning, minskade utsläpp, utmärkt bränsleekonomi och högre effekt. Motorns bromskraft förstärks också, vilket resulterar i snabba växlingar och minskat slitage på bromsbelägg och skivor. Bilen har en speciell typ av patenterade kolvar. Den kommer att börja tillverkas i Sverige i mitten av 2024.
För operatörer med höga klimatkrav kan D17 köras på HVO100 i alla effektklasser. Växellådan har fått uppdateringar för att klara upp till 3800 Newtonmeter. Motorn har en slaglängd på 165 mm, cylinderdiameter på 149 mm och en kompression på 17.3:1. Det betyder att varje cylinder rymmer 2,88 liter när kolven är i sitt lägsta läge. Toppeffekten på 780 hästkrafter kommer vid 1700 varv per minut.
Fotnot: Det finns starkare motorer från kinesiska tillverkare, men de säljs inte på den internationella marknaden och är inte homologerade med samma krav som Volvo och Scania.
Fakta D17 dieselmotor på 17,3 liter
Diesel | D17 |
Utsläppsstandard | Euro 6 |
Antal cylindrar | 6 |
Slagvolym | 17,3 dm³ |
Slaglängd | 165 mm |
Cylinderdiameter | 149 mm |
Kompressionsförhållande | 17.3:1 |
Ekonomivarvtal | 900–1 300 v/min |
Avgasbromseffekt | 246 kW (2 200 v/min) |
Motorbromseffekt* | 525 kW (2 200 v/min) |
Oljefilter | 2 fullflödes, 1 bypass |
Oljebytesvolym, inklusive filter | 42 l |
Kylsystem, total volym | 48 l |
Specifikationer D17 780 hk
D17 780 hk (574 kW) | ||
Max. effekt vid 1 700 v/min | 780 hk | |
Max. vridmoment vid 1 000–1 200 v/min | 3 800 Nm |
Bränsle
Svavelfritt bränsle (EN590, max 10 ppm svavel) Biodiesel, generation 2 (EN15940, syntetisk diesel)
Oljebytesintervall
Upp till 100 000 km eller en gång per år med VDS4.
Läs mer
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter