Volvos succé – jätteökning för XC40 trots coronakrisen

Här är styrkebeskedet från Volvo Cars. 
Trots coronapandemin lyckades svenska bilmärket öka sin försäljning i både Sverige och USA juni – som blev bästa månaden på tio år. Bakom lyftet ligger en jätteökning för XC40.
– Kudos till de olika Volvo-team som har arbetat obevekligt under dessa utmanande tider, säger USA-chefen Anders Gustafsson. 

Volvo Car USA uppnådde sitt bästa försäljningsresultat i juni sedan 2006 med 10 385 sålda bilar iår. Resultatet är en ökning med 4,5 procent jämfört med juni 2019, trots den pågående coronapandemin. Det blev den bästa junimånaden för Volvo i USA sedan 2006. Även årssiffran börjar återhämta sig, nu ligger nedgången på 13,7 procent. Sett till hela världen minskade Volvo med 2,1 procent i juni jämfört med ifjol. I Sverige ökade faktiskt antalet nyregistrerade Volvobilar jämfört med juni förra året.

– Återigen måste jag ge kudos till de olika Volvo-team som har arbetat obevekligt under dessa utmanande tider, särskilt de i vårt återförsäljarnätverk som arbetar varje dag för att säkerställa att våra butiker är rena och säkra för våra kunder, säger Anders Gustafsson, VD och koncernchef för Volvo Car USA. 

I USA är det suv:ar som gäller för Volvo. Hela 83 procent av försäljningen kom från XC-bilarna. Volvo XC40 ökade med 61 procent jämfört med förra året. När det gäller den globala försäljningen består den nu till 71,2 procent suv:ar.