Volvo introducerar spelteknik från Fortnite i sina nya bilar för att ge fotorealistisk visualisering i realtid. I höst kommer den nya elektriska Volvo-SUV:en som får supergrafik.
– När du för in interaktiv, högupplöst grafik som visas i realtid inne i bilen öppnar du dörren till ett stort antal nya sätt att informera och underhålla de åkande, säger Heiko Wenczel, Epic Games’ Director of Automotive and HMI för Unreal Engine.
Volvo Cars inleder ett samarbete med Epic Games för att lyfta grafiken i de nya bilarna flera steg. Volvo blir den första europeiska biltillverkaren som använder Unreal Engine för utveckling av HMI (människa-maskin-gränssnitt). Framförallt är det skärmen framför föraren som får helt ny grafik för att informera föraren. Volvos nya förarmiljö påminner om Tesla, men Volvo behåller en mindre skärm framför föraren.
Epic Games är förmodligen mest känt för Fortnite, ett av världens största spel. Epic Games utvecklar även Unreal Engine, som allmänt anses vara det mest avancerade verktyget för 3D-skapande i realtid, och som utöver spel även används i flera andra branscher. Unreal Engine kommer nu, i och med samarbetet, att användas av Volvo Cars för att skapa digitala gränssnitt i företagets bilar och för rendering av grafik i realtid i bilen.
I höst kommer första bilmodellen, Volvo Embla, där kunderna får en ny grafik med skarpare renderingar, fylligare färger och nya 3D-animationer. Enligt Volvo är det bara de första stegen när grafiken vässas.
– För att kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga användarupplevelse och bidra till säker och personlig körning behöver vi rik, omslutande och responsiv visualisering i våra bilar. Genom att använda Unreal Engine i våra bilar möjliggör vi just detta, och vi gör det samtidigt ännu roligare att tillbringa tid i en Volvo, säger Henrik Green, chief product officer på Volvo Cars.
Volvo Cars nya infotainmentsystem att vara mer än dubbelt så snabbt som föregångaren, medan grafikgenereringen och databehandlingen inne i kupén kommer att vara upp till tio gånger snabbare.
– När du för in interaktiv, högupplöst grafik som visas i realtid inne i bilen öppnar du dörren till ett stort antal nya sätt att informera och underhålla de åkande, säger Heiko Wenczel, Epic Games’ Director of Automotive and HMI för Unreal Engine.
– Volvo Cars skickliga design- och produktutvecklingsteam har tagit detta tillfälle att göra något helt nytt som kommer att fortsätta att utvecklas med spännande nya funktioner som drar nytta av kapaciteten hos Unreal Engine.
Den första bilen som innehåller den nya grafiken blir den nya, helt elektriska SUV:en som sannolikt heter Volvo Embla som Volvo Cars kommer att presentera senare i år. Modellen är den första i en ny generation helt elektriska Volvobilar. Carup har tidigare avslöjat att modellen kan få en växellåda, vilket är ovanligt på elbilar.
Volvo Cars har en ambition att utveckla hälften av all mjukvara i sina bilar internt senast i mitten av decenniet och man har en omfattande rekrytering inom mjukvaruutveckling.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter