Enorma förändringar väntar för Volvo Cars. Fram till 2026 kommer företaget att presentera fem nya elbilar. Här är alla nyheterna – modell för modell.
I november förra året visades nya Volvo EX90 som är startskottet för den största modellsatsningen från Volvo Cars sedan den nya 90- och 60-modellerna lanserades 2014-2018. Då kom Volvo med fyra nya modeller på 4,5 år. Den här gången blir det fem nya elbilar på fyra år.
Inledningsvis hade Volvo planer på att ge sina bilar personnamn som nyfödda barn, men nye vd:n Jim Rowan skrotade de planerna och nu har Volvo registrerat en mängd nya namn för elbilarna. Volvo har skyddat modellnamnen EX30, EX40, EX60, EX90, ES40, ES60, ES90, EV40, EV60, EV90, EC40, EXC40, EXC60 och EXC90. Volvo har släppt en översiktsbild över sina kommande elbilar 2025, även om de säger att den inte är klar guide över de kommande bilarna. Det kommande modellprogrammet bekräftas nu även av uppgifter till Reuters. Dessutom vill inte Volvo utesluta att en sportbil kan komma.
Volvo EX30
Redan i mitten av juni nästa år är det dags för den nya kompakta elbilen Volvo EX30. Den placerar sig under XC40 i storlek och kommer att byggas Kina och delar plattform med Smart #1. Volvos vd Jim Rowan har uppgett att den vänder sig till yngre köpare. EX30 kommer med både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift och flera batteristorlekar. En motorvariant har 272 hästkrafter och den fyrhjulsdrivna versionen har hela 428 hästkrafter. Normalstorleken på batteriet är 66 kWh och räckvidden 44 mil. Volvo EX30 blir den första Volvon som byggs helt och hållet i Kina på Geelys nya SEA-plattform.
Volvo EX60
Därefter är det dags för Volvo EX60, som sannolikt premiärvisas under 2024. Bilen blir en elektrisk ersättare till XC60, men den modellen får leva kvar något eller några år parallellt med elbilen. EX60 blir numret större än XC40 och en direkt konkurrent till Tesla Model Y. EX60 blir den första Volvomodellen som får batterier från Volvos och Northvolts nya batterifabrik på Torslanda och det ryktas om en räckvidd på 100 mil. Planen har varit att bygga EX60 på Volvos SPA2-plattform som används av Volvo EX90, men det finns också en möjlighet att det blir Geelys SEA-plattform som används. Troligen ska bilen i första hand tillverkas i Torslanda i Göteborg, dit Volvo beställt två Carat 840 megacasting-pressar som ska pressgjuta hela chassisektioner.
Volvo EV60
Med inte mindre än fem elektriska SUV:ar eller crossovers i programmet är det sedan dags för Volvo att släppa sina första elektriska kombibilar, märkets gamla paradgren. Troligen kommer Volvo att släppa en elektrisk EV60. Både Jim Rowan och Håkan Samuelsson har pratat om att strömlinjeformade kombibilar har en plats i modellprogrammet, även om SUV:ar går först.
– Vi behöver lägre bilar med en mer konventionell karossform, men kanske lite mindre fyrkantigt än innan. Dessa låga bilar blir ett tillägg till våra högpositionerade SUV:ar, sade Samuelsson strax innan han avgick.
Den elektriska EV60 blir både lättare och mer strömlinjeformad än de mer klumpiga SUV:arna och får lägre förbrukning och rekordlång räckvidd. Redan idag testar Volvo flera elektriska prototyper som enligt Transportstyrelsens uppgifter är 4,8 meter långa och väger 2300 kg. Den en mindre elektrisk kombi som är 451 cm och väger 1700 kg testas. Dagens Volvo V60 är 477 centimeter lång.
Volvo ES90
Av Volvos produktplan att döma kommer en elektrisk sedanmodell att släppas som är lika lång som EX90. Det handlar alltså om stor elektrisk lyxbil med enorma innerutrymmen, en bil som utmanar Mercedes EQS och BMW i7. Sannolikt delar ES90 teknik med EX90 vilket kan innebära en mycket lång räckvidd om batteriet blir lika stort som hos SUV:en.
Volvo EV90/EV100
Den sista pusselbiten i Volvos stora modelloffensiv blir en MPV, vilket Volvo nu bekräftat. Volvos egen bild av de kommande modellerna antyder att bilen får en kort motorhuv och en utdragen taklinje. Systermärket Zeekr har redan lanserat en lyxig minbuss med 820 km räckvidd som bygger på Geelys SEA-plattform. Lyxiga MPV:er är en av de starkaste trenderna i bilvärlden just nu. Bilen på Volvos bild är längre än EX90 och det stämmer bra med Zeekr 009 som är hela 5,2 meter lång. Troligen lanserar Volvo sin egen superlyxiga version av den sexsitsiga lyxbussen. Dagens Volvo V90 säljer väldigt dåligt och har till och med lagts ned i USA. Med en sexsitig lyx-MPV får Volvo en egen nisch på marknaden.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter