Volvos bakslag: Drar i nödbroms för batterifabrik

Volvos jättesatsning på en batterifabrik i Mariestad ser ut att skjutas upp. Den begränsade efterfrågan på elektriska lastbilar sätter käppar i hjulet. Nu tvingas Volvo dra i nödbromsen och försena fabriken.
– Efterfrågan ökar inte som vi skulle vilja, säger Jörgen Gustafsson.

Volvos nya batterifabrik för lastbilar i Mariestad kommer av allt att döma försenas ytterligare, rapporterar SLA. I nuläget beräknas fabriken börja byggas nästa år men när produktionen kan dra igång är ännu oklart. Anledningen till detta är brist på efterfrågan.

– Vi kommer att göra en översyn av tidsplanen. Vi måste matcha produktionsstarten med efterfrågan. Den ökar inte som vi skulle vilja, säger Jörgen Gustafsson, kommunikationsansvarig på Volvo Mariestad.

Illustration av Volvos nya batterifabrik i Mariestad. Foto: Volvo Group.
Volvo FH Electric ska komma i en ny version med 60 mils räckvidd. Men batterierna ser inte ut att komma att tillverkas i Mariestad än på länge.

För två år sedan presenterade Volvo satsningen på batterifabriken där planen var att bygget skulle börja 2024. Produktionen planerades starta 2028 och sedan nå full kapacitet efter två år. Men efterfrågan har inte blivit så stor som Volvo hade förväntat sig. Enligt Volvo beror detta på att den gröna omställningen har gått långsammare än de trott.
– Vår analys är att omställningen i samhället går långsammare än vad vi räknat med, säger Jörgen Gustafsson.

Batterifabriken i Mariestad är en del av Volvos Trucks mål att bli klimatneutrala år 2040. En del av att uppnå detta är att framställa fossilfria elmotorer, och batterierna till dessa fordon vill Volvo själva tillverka.
– Det finns ingen tvekan i att Mariestadsfabriken är en del av vår strategi. Det har inte ändrat på sig. Det som kan ändra sig är hastigheten i planen, säger Gustafsson.
LÄS MER: