Volvo tar patent på ny superteknik

Volvo Cars har tagit patent på ny superteknik, kan Carup avslöja. Volvo skippar styrstången. Volvos nya steer-by-wire-system verkar på alla fyra hjulen och ger unika förbättringar av tekniken.
– Det finns ett behov av ytterligare förbättringar och optimering av elektronisk styrning, uppger Volvo i patentet.

Ratten och styrstången har sett i princip likadana ut i våra bilar i över 100 år. Men i dag finns de första bilarna med steer-by-wire-system. Allra först ut med tekniken var Infinity, men den hade ett mekaniskt reservsystem ifall elmotorn som styrningen är bunden till skulle fallera. 

Förra året lanserades Tesla Cybertruck med ett flygplansinspirerat steer-by-wire-system som använder sig av 48 volt. I Cybertruck finns det ingen mekanisk koppling mellan ratten och hjulen. Elmotorn ersätter hela det klassiska systemet med styrstång och reagerar istället på hur föraren vrider på ratten genom sensorer så att den kan styra hjulen. Nu har Volvo Cars tagit patent på ett system som de säger ska var förbättrad. Av ritningarna att döma öppnar det upp för bilar som kan vända på en femöring och köra i cirklar.

Volvo använder hydrauliska kolvar i sitt nya steer-by-wire-system som de tagit patent på.

Ritningar från Volvos patentansökan visar att vi kan vänta oss otroliga egenskaper från bilarna.

Nu kan Carup avslöja att Volvo tagit patent på ett nytt förbättrat system för steer-by-wire. Volvos nya steer-by-wire-system ger föraren bättre kontroll över hjulen, vilket ska styrningen mer dynamisk och ger bilen nya förbättrade köregenskaper.
– Det elektroniskt styrda styrsystemet kan avbryta det konventionella mekaniska länkaget som länkar fordonets ratt till dess styrande fordonshjul och istället omvandla till exempel en mekanisk rattinmatning till en elektrisk signal och överföra den till ratten på fordonschassit för styrning och därmed bli av med olika restriktioner för det traditionella styrsystemet, skriver Volvo i sin ansökan. 

Istället för den gamla styrstången ska bilen styras med ett nytt hydrauliskt styrsystem. Den fungerar genom hydrauliska hjulcylindrar med hydrauliska kolvar som påverkar styrspindlar. Enligt patentet avser Volvo att införa steer-by-wire på alla fyra hjulen på bilen. En dator räknar ut exakt hur mycket hjulen behöver styra utifrån olika parametrar. En ritning visar att vi kan förvänta oss helt unika köregenskaper.

Volvos nya system ska verka på alla fyra hjulen och styrs med hydrauliska kolvar. Nya EX30 Cross Country som visades i veckan har än så länge konventionell styrning.

– Styrparametrarna kan till exempel inkludera styringångsvridmoment, en styringångsvinkel, fordonshastighet, sidoacceleration av fordonet och faktiska kolvpositioner för kolvarna på respektive hydrauliska hjulcylindrar som motsvarar respektive styrande fordonshjul, skriver Volvo Cars.

Bara fantasin begränsar vilka datavärdet som kan användas för att låta datorerna räkna ut den perfekta styrvinkeln.
– Det bör förstås att styringångsvridmomentet, styringångsvinkeln, fordonshastigheten, sidoaccelerationen av fordonet och de faktiska kolvpositionerna för kolvarna på respektive hydrauliska hjulcylindrar bara är exempel på styrparametrar och är inte begränsade, och styrparametrarna kan inkludera fler eller färre parametrar, skriver Volvo Cars i sitt patent. 

En annan tillverkare som också tagit fram en liknande teknik, men som de inte börjat använda sig av ännu, är Toyota och Lexus. Deras steer-by-wire-system ska förenkla körningen i svåra situationer. Ett exempel på det är hur systemet ska göra att bilen kräver ett mindre rattutslag i låga hastigheter i stadstrafiken, medan styrningen blir mindre känslig på raka motorvägar. När Volvo kommer att debutera sin nya teknik återstår att se. 
LÄS MER: