Volvo såldes i nyskick med garanti – tappar lacken

Kennet Ekberg känner sig lurad av Volvos Selektgaranti. Hans bil som såldes i ”nyskick” har en lack som flagnar och visar tecken att vara krockskadad.
– Jag köpte en bil som skulle vara i nyskick, men en lackeringsexpert säger att den verkar krockad, säger Kennet Ekberg.

För fyra år sedan såg Halmstadsbon Kennet Ekberg en annons för att köpa en begagnad Volvo V60 i nyskick. Det kallas för Volvo Selekt och är en garanti för att den begagnade bilen håller samma standard som när den rullade ut från fabriken.

– Jag köpte en bil som skulle vara i nyskick. Men i somras märkte jag att lacken flagnade vid dörrarna, en bil som är reparerad och omlackerad är inte nyskick enligt mig. Jag vände mig då till Volvo, men de vägrade att ta emot den, säger Kennet Ekberg.

Genom ett misstag råkade bilfirman Rejmes försäga sig och berätta att man köpt in bilen från Bilia, något Hallands-Posten var först med att berätta om.
– Det betyder att den har blivit reparerad, jag åkte till en lackeringsexpert som sa att underarbetet var mycket dåligt och att framskärmen verkade intryckt, säger Kennet Ekberg.

Det tyder på att bilen varit med om en kollision. Men Rejmes vägrar att berätta vad som hänt med den.
– Istället erbjöd de mig 20 procent av omlackeringen som skulle kosta 28000 kronor, säger Kennet Ekberg.

Carup.se ringer till Rejmes. Där blir man upprörda över samtalet.
– Det blir dålig goodwill för oss om ni skriver något som inte är avgjort i Allmänna reklamationsnämnden ännu. Det låter kanske som om vi behandlar kunderna illa, när det kanske är vi som är bäst mot våra kunder.

Samtidigt ger bilhandlaren den besvikna Kennet Ekberg kalla handen.
– Rejmes svarar inte mig och jag har skickat mejl till Bilia också för att få veta vad bilen råkat ut för, men ingen säger något, säger Kennet Ekberg.

Hallandsposten har också skrivit om fallet. Till dem svarade Joakim Cernliden på Rejmes skriftligt att Kennets reklamationsrätt för bilen löpte ut 2022. Dessutom hänvisar han till att det inte finns något allmänt skaderegister för bilar.

– Det hade räckt om de bett om ursäkt och erbjudit hälften av vad lackeringen ska kosta, men som de nu behandlar mig blir jag upprörd.
– Om den varit med om en olycka så kan det komma ännu mer problem, säger Kennet Ekberg.
Volvohandlaren Rejmes har denna vecka på sig att svara på anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
LÄS MER: