Volvo ökar igen – här är modellen som petar XC60 som bästsäljare

Läget har ljusnat rejält för Volvo Cars efter den akuta coronakrisen. 
Volvo ökade med 14,2 procent globalt i juli. 
Och för första gången blev XC40 den mest sålda Volvomodellen. 
– Vi förväntar oss en stark återhämtning under andra halvåret, säger Fredrik Isaksson, försäljningsdirektör i Sverige.

Efter ett rejält tapp första halvåret vände det uppåt i juli för Volvo Cars i världen med en ökning på 14,2 procent. Företaget sålde 62 291 bilar under månaden.  Europa, USA och Kina hade en försäljningstillväxt jämfört med samma period föregående år. Under de första sju månaderna sålde Volvo Cars 332 253 bilar, en minskning med 16 procent jämfört med samma period föregående år.

För första gången någonsin var XC40 den mest sålda Volvomodellen. Följt av XC60 som tidigare var den mest sålda modellen. SUV:ar stod för 73 procent av försäljningen under juli. 

Även i Sverige ökade Volvo, dock bara med en procent. De tre mest sålda bilmodellerna var Volvobilar.  Totalt registrerades 4 623 Volvo-bilar i juli. I Sverige är det dock herrgårdsvagnen V60 som är storsäljaren nummer ett.

– Vi ligger nu på samma nivåer som för samma period förra året. Vi förväntar oss en stark återhämtning under andra halvåret, säger Fredrik Isakson som är försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige.