Volvo har hamnat rejält på efterkälken när det gäller elbilar.
Trots att de gör reklam med Rolf Lassgård om att ”framtiden är elektrisk” är bara var 50:e såld bil i Sverige eldriven – lägst andel av de största bilmärkena.
Vd Håkan Samuelsson har sagt att elektrisk premium är framtiden för företaget och att han skulle vilja se ett totalförbudmot nya bensin- och dieselbilar från 2030. Redan 2025 ska varannan Volvo som säljs vara helt eldriven och från 2030 ska Volvo endast sälja elbila
Just nu rullar en påkostad reklamfilm med skådespelaren Rolf Lassgård på tv. Där lovar Volvo att ”framtiden är elektrisk”. I en annan reklamfilm säger Volvo att ”klimatet är det ultimata säkerhetstestet” samtidigt som ett smältande isberg rasar ner i havet.
Verkligheten i dag är Volvo ligger i botten bland de största bilmärkena i Sverige på att få ut elbilar på marknaden. Bara Toyota, som satsar mest på hybrider, får stryk av Volvo.
Endast var 50:e ny Volvobil som har registrerats i Sverige hittills under 2021 är helt elektrisk. Blott 695 exemplar av Volvos enda elbil Volvo XC40 Recharge Pure har registrerats i år enligt Car.info. Det måste betecknas som ett dystert klimatfacit för Volvo som registrerat 34 946 nybilar i Sverige i år. Volvos största konkurrenter Volkswagen och Kia har en elbilsandel på omkring 20 procent. Genomsnittet i Sverige är 13,3 procents elektrisk andel, sex gånger högre än Volvo.
– När jag tittar på Bil Swedens statistik över mnybilsregistreringar så långt i år (jan-juli 2021) får jag det till att Volvo Cars har 2,25 procent av nyregistrerade fullt elektriska bilar med XC40 Recharge och 26,20 procent av nyregistrerade laddhybrider, säger Karin Wik på Volvos pressavdelning.
Volvo kan hoppas på att nya elbilen C30 ska hyfsa till siffrorna. Det är en modell som enbart kan beställas över nätet och kostar från 689 900 kronor. Bilen har en räckvidd på 42 mil enligt WLTP.
– C40 börjar levereras vid slutet av 2021. Vi vet att kunder som kör laddhybrid idag är de som längre fram väljer elbil och i våra produktplaner ligger fler helt elektriska bilmodeller, säger Karin Wik.
Volvo vill inte ge några prognoser för den elektriska försäljningen för resten av året i Sverige, men lovar att de står fast vid målet att varannan såld bil ska vara elektrisk om drygt tre år. I Sverige betyder det att Volvos försäljning av elbilar måste öka med 2430 procent. För värderingen i den kommande börsnoteringen torde det vara centralt att Volvos elbilsplaner känns trovärdiga och robusta.
– När det gäller prognoser över bilförsäljningen under året så är det inte något vi kommunicerar, men målet att 50 procent av vår globala försäljning ska vara helt elektrisk 2025 ligger fast.