Carup kan avslöja att Volvo massexporterar begagnade elbilar. Volvo Cars dotterbolag tog emot 100 miljoner i skattepengar för leasingbilar till personal. När bidragen kommit in och bilarna körts klart exporterade Volvo 1450 elbilar bort från Sverige.
– Bilarna har i de fall det är applicerbart erhållit klimatbonus enligt gällande regelverk. De har sedan rullat minst ett år i Sverige, säger Volvos PR-chef Magnus Holst till Carup.
Begagnade elbilar som försvinner utomlands blir ett allt större problem i Sverige. Förra året ökade exporten med 75 procent. Minst 18 118 elbilar lämnade Sverige. Nu varnar myndigheten Trafikanalys för att det får ”betydande påverkan” på Sveriges elektrifiering av bilparken. Exporten av elbilar har blivit så stor att övergången bromsas upp.
Nu kan Carup avslöja vilka som är de största aktörerna bakom exporten. Statistik vi fått fram från Transportstyrelsen visar att Volvo Cars helägda dotterbolag Volvo Bil i Göteborg är den tredje största exportören av begagnade elbilar. Endast två stora auktionsbolag som vänder sig till hela Europa med auktioner har exporterat fler elbilar.
Under 2024 har Volvo Bil exporterat 1450 elbilar från Sverige. Det handlar om bilar som först fått omkring 100 miljoner i klimatbidrag från de svenska skattebetalarna. Sedan har de körts om leasingbilar av anställda hos åt Volvo Cars, Volvo Group, Polestar och Geely samt leasats ut till Hertz. Varje bil har fått mellan 50 000 och 70 000 kronor i bidrag från skattebetalarna.
När leasingen har gått ut och bidragspengarna kommit in har 1450 elbilar exporterats från Sverige av Volvo Bil i Göteborg. Volvo Bil är ett helägt dotterbolag till Volvo Cars. Bolagets verksamhet går, enligt hemsidan, till stor del ut på att erbjuda leasingbilar till anställda i Volvo Cars, Volvo Group, Polestar och Geely samt hyrbilsföretaget Hertz. Volvo Bil gjorde 196 miljoner i vinst enligt senaste årsredovisningen.

Volvo bekräftar exporten för Carup och att bilarna fått klimatbonus från svenska staten. Sammantaget handlar det enligt Carups beräkningar om cirka 100 miljoner kronor för de exporterade bilarna.
– Bilarna har i de fall det är applicerbart erhållit klimatbonus enligt gällande regelverk. De har sedan rullat minst ett år i Sverige. Vill sedan inte svensk Volvohandel köpa en bil av oss så säljer vi till våra auktoriserade Volvohandlare i Europa. Det gäller oavsett drivlina, säger Magnus Holst, PR-chef för Volvo Cars i Sverige.
Volvo Bil har först försökt sälja bilarna till svenska Volvohandlare, men de har inte velat ha de begagnade elbilarna.
– Volvo Bil hanterar mycket riktigt stora volymer av bilar åt ett antal stora svenska företag. Allt fler av dessa bilar är elbilar. Samtliga begagnade Volvobilar, från Volvo Bil, erbjuds först till auktoriserade Volvohandlare i Sverige vid minst ett tillfälle, säger Magnus Holst, PR-chef för Volvo Cars i Sverige.

Den svaga svenska elbilsmarknaden ska ha gjort att bilarna inte gått att sälja. Därför hamnade bilarna i andra europeiska länder istället för att rulla vidare och sänka de svenska koldioxidutsläppen.
– Lyckas man inte hitta köpare i Sverige så erbjuds istället auktoriserade Volvohandlare i övriga Europa att köpa de bilar som blir över. Det är dock viktigt att understryka att den absoluta majoriteten av bilarna stannar i Sverige, säger Magnus Holst.
De allra största exportörerna av elbilar i Sverige är två stora auktionsföretag. Tradingsolutions som säljer till bilhandlare i hela Europa exporterade enligt Transportstyrelsen 3209 elbilar. BCA Vechicle Remarketing var tvåa med 2943 exporterade elbilar. Även auktionssajten Kvdbil är en stor exportör med 731 elbilar.
Volvo Cars uppger nu att de ska satsa för att fler svenskar ska köpa begagnad elbil. Under året ska flera satsningar dras igång för att vända utvecklingen.
– Volvo Car Sverige har som mål att sälja fler nya och begagnade elbilar i Sverige och vi tror mycket på att utbilda våra kunder för att de ska få uppleva nyttan och glädjen i att köra elbil. Svensk Volvohandel kommer under året med ett antal satsningar för att sälja fler elbilar i Sverige. Vi vill på så sätt bidra till att öka efterfrågan vilket är den bästa vägen att gå för att minimera export, säger Magnus Holst.
De 20 största exportörerna av elbilar under 2024
TRADINGSOLUTIONS SV AB/ SÅLDA FORDON | 3209 |
BCA VEHICLE REMARKETING AB | 2943 |
VOLVO BIL I GÖTEBORG AB | 1450 |
KVDBIL AB | 731 |
HANDLARBUDET TRADING AB | 653 |
AUTOETT EUROPEAN CARS B.V., ACTIVITY | 559 |
KAMUX AB | 540 |
NORWAGEN AB | 506 |
TRANSIETT AB | 479 |
ASLAK AB | 334 |
SAKA AB | 273 |
LEASEPLAN SVERIGE AB | 269 |
BENDT BIL AB | 192 |
HB IMPORT AB | 182 |
SVENSKA FÖRETAGSFORDON AB | 144 |
CARS2CLICK AB | 137 |
LEASEPLAN SVERIGE AB | 136 |
AFTÉN BILCENTER AB | 133 |
CARLA AB | 131 |
FÖRENADE BIL I GÖTEBORG AB | 115 |
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter