Volvo Cars tar tillbaka en toppchef från Tesla. Anders Bell har arbetat sex år under Elon Musk som fordonschef i Europa. Nu ska han leda Volvos utvecklingsavdelning.
– Jag skulle inte ha gått med utan det engagemanget som ledargruppen och företaget har gjort för att bli elektriska, säger han.
Volvo Cars har lovat att varannan såld bil 2025 ska vara helt elektrisk och redan 2030 ska företaget ha skrotat bensinmotorerna helt och hållet. Hittills har det gått sådär, bara åtta procent av de sålda bilarna är elektriska i år. Och nya Volvo EX90 kommer inte till de första köparna förrän någon gång i början av 2024. Det börjar bli bråttom i Göteborg.
Det är därför inte helt fel att tala om att Anders Bell ska rädda Volvo när han blir ny chef för forskning och utveckling (FoU) på Volvo Cars. Bell ersätter Henrik Green som istället fick bli hållbarhetschef. Anders Bell börjar redan 16 december och rapporterar till Javier Varela, COO.
– Jag har tagit det mycket svåra beslutet att lämna Tesla. Jag önskar det talangfulla och drivna Tesla-teamet all lycka på deras fortsatta resa. Under de senaste sex åren har vi upplevt enorma framgångar och tillväxt, och vi hade mycket roligt på vägen! skriver Anders Bell på Linkedin. De senaste året har han arbetat vi Berlinfabriken, åren innan var han stationerad i Palo Alto, Kalifornien.
Innan sina sex år på Tesla har Anders Bell arbetat 18 år på Volvo Cars. Bland annat har han arbetat med utvecklingen av första XC90 och uppstarten av XC60-produktion i Kina samt interiörer för 90-serien. På Tesla var han chef för fordonsteknik i Europa, Mellanöstern och Afrika, på affärsspråk kallat EMEA.
Nu ska Volvo Cars jobba med att minska kostnaderna och komplexitet i bilarna, det Tesla redan gjort och som gett dem branschens högsta lönsamhet.
– Jag ser verkligen fram emot att ta upp mina relationer med Volvo Cars och människorna inom den. Förhoppningsvis kommer jag att kunna ta med och omvandla allt detta till energi och möjligheter för att hjälpa Volvo i den ständiga resan mot elektrifiering. Jag skulle inte ha gått med utan det engagemanget som ledargruppen och företaget har gjort för att bli elektriska. Det är absolut det rätta att göra, säger Anders Bell.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter